Rambler American - Cadillac z Kenoshe

Veteráni a historie

Přidal rudaruda, dne 28. 08. 2018,  0x


V 50. letech Ameriku postihla ekonomická recese. Lidé náhle měli daleko méně peněz a sakra dobře si promýšleli, za co je utratí. Co se týče automobilového průmyslu, logicky v takové situaci vzrostla poptávka po menších ekonomických modelech třeba takových jako byl kompaktní vůz Rambler American.

Cenově příznivý model Rambler American byl vyráběn v letech 1958 až 1969. Po ekonomické recesi to byl jeden z malá dostupných vozidel. Ruku na srdce, proto se také na trhu s vozidly objevil. Všechno to začalo tím, že se americká automobilka America Motors Company (AMC) rozhodla obnovit a upravit oblíbený model Nash Rambler z roku 1955. Řeč bude o první generaci, po níž následovaly ještě dvě modernější generace (druhá generace 1961-1963, třetí generace 1964-1969).


Rambler American - první generace 1958 až 1960

Designéři vycházeli z modelu Rambler Nash, jehož výroba byla ukončena v roce 1955. Nový Rambler America dostal povedenější masku chladiče a většími výřezy pro kola. Původní Nash měl zakrytá celá zadní kola. Jejich odkrytí vypadalo lépe a celkové vůz působil odlehčeným dojmem. Dvoudvéřová varianta byla dlouhá 4,5 metrů podobně jako dnešní Škoda Octavia. Američané nikdy neuměli dělat opravdu malá auta.

Vůz poháněl řadový šestiválec o objemu 3 205 cm3 a výkonem 90 koní (66 kW). Mohl jet maximální rychlostí až 135 km/h. S cenou 1 789 dolarů šlo o nejlevnější automobil v USA. Aspoň to tehdy tvrdil výrobce společnosti AMC. Vůz se prodával od ledna 1958 a v prvním roce se jej prodalo 30 640 kusů, což nebylo vůbec málo. 


Od roku 1959 bylo k mání kombi

Dobře nastartovaný prodej modelu Rambler American umožnil jeho další vývoj. V roce 1959 se tak na trhu objevil třídvéřový model kombi Rambler American Super Station Wagon, které mělo na boční straně tři okna. Do auta se nastupoval bočním dveřmi, zadní třetí dveře byly děleny vodorovně. Na výběr byly dvě verze - Deluxe za 2 060 dolarů a Super za 2 145 dolarů. O kombíky byl ohromný zájem a celkem jich v roce 1959 AMC prodala 32 639 kusů. Dvoudvéřových sedanů se obou modelových variantách prodalo cca 60 000 kusů.

Rok 1960 přinesl nový model v podobě čtyřdveřového sedanu. Zájemci si mohli pořídit vůz v nejvyšší výbavě Custom, který konkurovat slavné Velké trojce (Ford Falcon, Plymouth Valiant, Chevrolet Corvair). O pohon se staral nový řadový třílitrovým šestiválce se slušným výkonem 126 koní (93 kW).  

Rambler American si Američané oblíbili opravdu hodně. Prodával se za slušnou cenu, měl příjemný ekonomický provoz a za slušné peníze se daly prodat i ojeté modely. Největší zájem byl o čtyřdvéřové sedany. V roce 1960 se celkem prodalo rekordních 120 603 kusů. 




Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.