Přestavba TSi motorů na LPG

Technika a design

Přidal sawyer, dne 15. 11. 2016,  0x


Přestavby motorů rozhodně nepatří mezi jednoduché záležitosti. Jak je to ale v případě, pokud se rozhodneme TSi změnit na LPG? Co je třeba v takovém případě brát v úvahu a čeho bychom se měli obávat? Je přestavba vůbec výhodná, a jaká jsou její rizika?

Proč dochází k přestavbě TSi na LPG?

Značkou TSi jsou označovány především zážehové motory s přímým vstřikováním. Typickým palivem pro podobné vozy je tedy benzín. Zájem o přestavbu obvykle vychází z inciativy samotných majitelů v rámci úspory. Pokud jedete tankovat benzín, 1 litr vás v průměru vyjde okolo 30 Kč. Nutno podotknout, že klasické zážehové motory mají také vyšší spotřebu. Pokud ale budete tankovat LPG, za stejné množství jako při benzínu zaplatíte 10-15 Kč, což je více než o polovinu méně. Je třeba ale také zmínit, že ceny paliv se vždy liší, a to obvykle na závislosti místa, kde chcete naplnit nádrž.

S instalací plynového zařízení LPG se ale kompletní spotřeba automobilu podstatně snižuje. Při úsporné jízdě je údajně spotřebovávána drtivá většina LPG (až 95%), zatímco benzínu je využíváno minimum (zbylých 5%). Při jízdě se ale spotřeba průběžně mění. Vše také závisí na vysoké akceleraci, kdy dochází k využití LPG zhruba z 65% a benzínu na 35%.

Vzhledem k tomu, že přestavba TSi na LPG se pohybuje okolo 40 000 Kč, je dobré předem uvažovat nad tím, jestli se skutečně jedná o ekonomické řešení a za jak dlouho se vám investice se systémem LPG vrátí.

Na co se při LPG připravit?

Komplikace při montáži plynové instalace se mohou projevit závisle na typu určitého vozidla. Někdy je při přestavbě nutné vyměnit celou motorovou hlavu předně kvůli jejímu nekvalitnímu materiálu. Mezi nejčastějšími problémy, které se můžou (ale nemusí) projevit po přestavbě, je poškození benzínových vstřikovačů. Trysky je totiž nutné neustále ochlazovat a regulovat na přijatelnou teplotu, aby nedošlo k případnému přehřátí, které by mohlo snížit jejich životnost anebo naopak vytvořit nenávratné poškození, což je pravděpodobně největší riziko jízdy na LPG.

Některé speciální systémy ale poškození vstřikovačů dokáží poměrně dobře předcházet. Docela šikovně se k tomuto problému postavily italské firmy. S automobily se systémem FSi vyzkoušely všechny možné režimy jízdy, během kterých naměřily hodnoty ohledně zahřívání vstřikovačů, což následně využily pro nastavení řídicích jednotek LPG. Díky tomuto systému vzniklo konečné řešení problému poškozených vstřikovačů, které vypadalo následovně: řídicí jednotka si sama určuje poměr paliva, v našem případě LPG nebo benzínu, a to v závislosti na zahřátí zmíněných součástek. V případě vysoké teploty bude zajištěno dostatečné množství benzínu, který je pro ochlazení podstatně přínosnější. Nejčastější problém tedy bude vyřešen díky inteligentně nastavenému systému.

Jak je to u LPG s výkonem?

Většina řidičů, kteří uvažují o přestavbě, se nejčastěji paradoxně neobává vstřikovačů, ale spíše sníženého výkonu. Pro vyvedení z obav je dobré vědět, že se maximální snížení pohybuje zhruba na ubrání 10%, nejčastěji ovšem dojde ke snížení o 3-5%, což je pro průměrného řidiče hodnota, jejíhož úbytku si často ani nevšimne.




Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.