Prasklý blok motoru - co dělat?

Praktické rady

Přidal sawyer, dne 5. 05. 2017,  0x


Prasklý blok motoru bohužel není nic neobvyklého. Za život se s ním setká plno řidičů a v naprosté většině případů se jedná o problém, který lze poměrně efektivně řešit, pokud si signálů všimneme včas. Jak se tedy provádí oprava? A jakým způsobem lze vůbec prasklinu odhalit?

K čemu slouží blok motoru?

Jedná se o odlitek z legované litiny, který slouží pro spojení a nosnost většiny důležitých částí motoru. Pravděpodobně největším usazeným prvkem jsou zde válce a váčková hřídel. Dále jsou zde také mazací otvory pro tlakový olej, které by čas od času rozhodně neměly ujít vaší pozornosti podobně jako kompletní kontrola celého bloku.

Jak můžeme zkontrolovat blok?

Kontrolu z pravidla provádíme nejprve vizuálně a v případě podezření i poklepem, čímž se v případě praskliny nečistoty snáze vytlačí na povrch, a vykreslí tak celou prasklinu. Někdy ale podobný postup bohužel nestačí.  Obvykle je za potřebí i tzv. kapilární zkouška, která funguje především na zjištění prasklin, které nevidíme, neboť se nacházejí těsně pod povrchem. Na důkladně očištěný povrch naneseme indikační kapalinu a lehce otřeme. Následně vše posypeme plavenou křídou, která nám už společně s kapalinou ukáže případné praskliny.

Někdy je dokonce pro zjištění prasklého bloku využívána zkouška tlakem. Jindy naopak magnetické siločáry. Bohužel se jedná o podstatně složitější postup, který nefunguje ve všech případech, jelikož v bloku motoru se nacházejí i nevodivé součásti.

Jak na opravu prasklin v motoru?

Mikrotrhlin se lze zbavit poměrně jednoduše, a to především proto, že nemusí dojít k demontáži bloku. Využít můžeme nejrůznější těsnící prostředky. Těsnění se vlije do chladicí kapaliny a motor se zahřeje, díky čemuž má těsnící prostředek možnost prostoupit prasklinou a následkem oxidace se utěsní.

U větších trhlin si lze pomoci tzv. kolíčkování. Nejprve ale musíme odvrtat konec otvorů prasklin a poté do nich vložit kolíky potřené tmelem.

U velkých trhlin se obvykle neobejdeme, bez toho aniž bychom blok nemuseli celý demontovat, což zabere nějaký ten čas navíc. Pokud si na opravu sami netroufáte, rozhodně se nebojte využít služby nejbližšího autoservisu. Když je blok motoru venku, k nápravě bude třeba použít speciální zámky, které jsou vysoce odolné. Pro utěsnění se poté používají šrouby přesně určené pro podobné procesy.

Dále lze velké trhliny opravit za pomocí svařování a někdy také lepení, které je vhodné zejména tehdy, pokud je stěna bloku motoru příliš tenká. Využívány jsou především dvousložková lepidla. Lze zde samozřejmě využít některé ze speciálních urychlovačů tvrzení, které nám dobu ,,zasychání“ technického lepidla podstatně zkrátí. Bohužel se ale tento postup opravy málokdy hodí pro praskliny větší než 10 centimetrů.




Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.