Peugeot 402 Andreau - inspirováno Tatrou 77?
Přidal radimhujer, dne 17. 01. 2019, 0x
Francouzská automobilka Peugeot v roce 1936 představila světu novinku v podobě povedeného modelu Peugeot 402. Společně s menším modelem Peugeot 220 se staly typickými vozidly pro 30. a 40. léta 20. století. Na základě sériově vyráběného modelu vznikl i extravagantní koncept Peugeot 402 Andreau, který zůstal jediný svého druhu.
Základní model Peugeot 402 má aerodynamický tvar karoserie, který byl navržený na základě streamliningu a inspirován hodně oblíbeným americkým modelem Chrysler Airflow. Z tohoto modelu vycházel špičkový francouzský designér Jean Andreau při návrhu extravagantního modelu Peugeot 402 Andreau. Vysvětlovat název konceptu jistě není potřeba.
Peugeot 402 Andreau - aerodynamiky není nikdy dost
Designér Jean Andreau se pravděpodobně domníval, že aerodynamika u základního modelu by mohla být mnohem lepší, mnohem “aerodynamičtější”. Vzal tedy stávající podvozek a vytvořil nový zcela jedinečný vůz. S původním modelem jej kromě podvozku spojovala pouze maska chladiče a integrované světlomety.
Tou dobou se už přes dva roky vyráběla a prodávala česká Tatra 77, která rovně vynikala silně aerodynamickou karoserií, kterou lze v novém Peugeotu vidět. Andreau to však dovedl do ještě většího extrému. Přední sklo rozdělil na dvě části a zvětšil jejich sklon. Kabina auta byla úzká a dlouhá a pozornost přitahovalo poměrně nízké prosklení. Na protáhlou záď umístil velkou ploutev, kterou v menší verzi měla už naše Tatra 77. Účel ploutve nebyl pouze estetický, měl regulovat směr auta při vyšších rychlostech. Zadní kola částečně zakryl kvůli lepšímu proudění vzduchu.
Peugeot 402 Andreau - o 50 km/h rychlejší než standardní verze
Zajímavý je v tomto případě součinitel odporu vzduchu, který u Tatry 77 činil 0,36 a v pozdější verzi dokonce 0,21. Peugeot 402 Andreau měl součinitel 0,36. Pro porovnání původní verze měla 0,68. Díky úpravě ale Andreau zvýšil rychlost o 40 % a spotřebu naopak snížil o 30 %.
Pod kapotou ležel řadový čtyřválec o objemu 1991 cm3 a výkonem 55 koní stejně jako u standardního modelu. Ten jel maximální rychlostí 120 km/h. Koncept Peugeot 402 Andreau ale mohl jet se stejným motorem, ale díky aerodynamickým úpravám rychlostí až 170 km/h, což je o 50 km/h více.
Je velká škoda, že Peugeot 402 Andreau nebyl okamžitě po svém představení puštěný do sériové výroby, byl by to výjimečný vůz. To ale nebylo plánovaného od začátku, alespoň to tak tvrdil Peugeot. Zájem však byl nečekaně ohromný, takže Peugeot svůj prvotní názor změnil. Výroba měla být zahájena v roce 1940. Jenomže propukla druhá světová válka a Peugeot 402 Andreau nakonec přece jen zůstal konceptem. Jeden z prototypů se naštěstí dochoval až do současnosti a je uložen ve sbírce automobilky L´Aventure Peugeot ve městě Sochaux.
Komentáře:
Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.