Pasivní bezpečnostní prvky automobilů
Přidal leprikon, dne 9. 01. 2017, 0x
Jízda autem může být velmi nebezpečná. Důkazem jsou stovky dopravních nehod, k nimž dochází každý den. Vyšší bezpečnost jízdy zajišťují aktivní a pasivní bezpečnostní prvky automobilů, které jsou součástí výbavy každého moderního automobilů. Některé fungují automaticky, na jiné musí myslet motoristé sami.
V minulém článku Aktivní bezpečnostní prvky automobilů jsme se zabývali prvky, které mají dopravní nehodě v ideálním případě předejít nebo zabránit. Dnes se zaměříme na pasivní prvky, jež mají snížit následky dopravní nehody.
Nejčastěji používané pasivní bezpečnostní prvky:
- bezpečná konstrukce karosérie
- bezpečnostní pásy
- opěrky hlavy
- dětské sedačky
- airbag
Bezpečnější karosérie
Především u moderních vozů se klade důraz na bezpečnost již při výrobě. Moderní karosérie jsou lehčí a zároveň robustnější. To znamená, že vydrží větší náraz. K výrobě karosérií se využívá vysokopevnostní ocel vyráběná za tepla. Lehčí ale tužší karosérie s definovanými deformačními zónami zvyšuje záruku zachování prostoru při nárazu o různé intenzitě.
Bezpečnostní pásy
Bezpečnostní pásy slouží k zadržení cestující v sedačce při nehodě. První pásy začaly ve svých vozidlech používat v 50. letech automobilky Ford a Volvo. Se zvyšující rychlostí aut a hustotou provozu to byly a jsou právě bezpečnostní pásy, které zachránily milióny životů. Už řadu let patří povinnost připoutání k základním bezpečnostním opatřením dané zákonem o silničním provozu. Novinkou jsou nafukovací pásy na zadních sedačkách, které při nárazu zvětší svůj objem a energii nárazu tak rozloží do větší plochy.
Opěrky hlavy
Mezi základní pasivní bezpečnostní prvky automobilů patří opěrky hlavy. Opěrka hlavy však musí být dobře nastavená, aby fungovala správně a při nárazu chránila cestujícího před poraněními hlavy, krku i páteře. Tato poranění nejčastěji vznikají při tzv. opěrkovém syndromu (whiplash injury). Horní část opěrky by se měla nacházet cca 2 cm na temenem hlavy a vzdálenost mezi opěrkou a hlavou by neměla být větší než 5 cm. Moderní vozidla bývají vybavená aktivním opěrkovým systémem WHIPS. V případě nárazu posune sedadlo s cestujícím, zatímco opěrka zůstane pevná a poskytne tak lepší oporu.
Dětské sedačky
Nejvíce jsou na zdraví a životě ohrožené děti. K jejich ochraně při jízdě automobilem slouží dětské bezpečnostní sedačky. Povinnost vozit dítě do 150 cm a váhy 36 kg je daná zákonem, mělo by však jít o naprostou samozřejmost. Při nárazu nezajištěné díte umírá 7x častěji než díte upevněné v dětské autosedačce. Výběru dětské sedačky je však nutné věnovat více pozornosti, jelikož ne každou sedačku lze považovat za kvalitní a tedy i bezpečnou. Vždy by měla odpovídat velikosti a váze dítěte.
Airbag
Jedná se o nafukovací vak, který bývá umístěný před předními sedačkami. V případě nárazu se okamžitě nafoukne a zbrzdí naráz. Cestující musí být vždy připoután! Používání bezpečnostních pásů s airbagy snížilo počet usmrcených řidičů o 25 % a cestujícího vedle řidiče o 15 %. Zároveň klesly počty vážných poranění hrudníku a hlavy.
Komentáře:
Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.