Ošetření a nátěr spodku automobilu: Je to nutné?

Praktické rady

Přidal leprikon, dne 28. 02. 2017,  0x


Zub času se podepíše na všem a výjimku netvoří ani moderní auta. Nové technologie jsou omamující a vyvolávají iluzi bezstarostnosti. Moderní auta jsou stále bezpečnější, dokáží urovnat smyk nebo sami zaparkovat. Skoro by se zdálo, že naši péči nepotřebují. Nové technologie sice autům prodlužují životnost, nic však netrvá věčně. Zejména spodek aut je ohrožený pomalu, zato vytrvale postupující rzí.

Kdyby měli výrobci automobilů pravdu, stačilo by měnit olej, a auto by stále vypadalo jako nové. Inu, realita bývá poněkud jiná. Například karosérie se potýká s problematikou rzi. Nová auta mívají na karosérii dlouhou záruku, obvykle 12 let, někdy i doživotní. Záruka za vás všechny potíže s karosérií rozhodně nevyřeší.

Karosérie a záruka: Kdo smí dělat pravidelný servis?

Automobilky sice poskytují až doživotní protikorozní záruku na karosérii. Ale jak se říká, není všechno zlato, co se třpytí. Záruka sice doživotní je, ale vlastník automobilu musí dodržet podmínky. A ty často nezná tak dobře, jak by měl. V první řadě je nutné s automobilem jezdit na pravidelné servisní prohlídky, jinak záruka zanikne.

Běžnou údržbu a servis sice dle rozhodnutí Evropské unie může dělat každá registrovaná autodílna, avšak musí přitom dodržet postupy předepsané výrobcem. Ty by si mechanik měl oficiálně vyžádat. Upřímně kdo to ale dělá? Ve výsledku to znamená, že i když je váš automobil pravidelně servisovaný a mechanik odváděl sebelepší práci, záruku vám v případě problémů žádný výrobce neuzná.

Protikorozní záruka: Vršek ano, spodek ne

A máme tu další háček u protikorozní ochrany. Ta se totiž vztahuje na lakované povrchy, jako jsou skelet, kapota, dveře, víko kufru, střecha, blatníky a nosníky. A co podvozek, který na rez trpí nejvíce? Na ten se záruka “přirozeně” nevztahuje. Běžný uživatel si postupující rzi nevšimne, podvozek je mimo jeho zorný úhel pohledu. O rzi se tak dozví, až mu mechanik či pracovník STK doporučí odtah, opravu nebo rovnou likvidaci.

Rez nejčastěji postihu pomocný rám neboli nápravnice, který nese zavěšení kol a hnací agregát. Jedná se o důležitou nosnou část a rez snižuje její funkčnost. Hloubková koroze u nápravnice je proto důvodem číslo 1 pro označení automobilu jako nezpůsobilého k provozu. Rám lze vyměnit za nový. Jeho cena se však pohybuje od 8 000 Kč výše a společně s prací může celá výměna vyjít na 15 000 Kč a více.

Servisní prohlídky: Ano či ne?

Pokud chceme, aby záruka platila, je nutné dodržovat intervaly servisních prohlídek. Ty však nevedou k prevenci. Ošetřují pouze místa, která “ošetření” vyžadují, a jejichž poškození by mohla ohrozit záruku. Jedinou možností, jak životnost podvozku prodloužit, je nanesení ochranného nátěru na spodek vozu a do všech dutin, do nichž proniká štěrk, vlhkost, prach a agresivní sůl.

Nátěr je doporučeno opakovat po každé tři roky. Skutečný interval ale závisí na značce vozidla. Například japonské značky po určité době projevují skle k rezavění na rozdíl od Volkswagenu, který má protikorozní ochranu řešenou “po německu” velmi důkladně. Pokud nemáte příslušné nástroje, je vhodnější ošetření a nátěr spodku automobilu přenechat profesionálům. Špatně udělaný nástřik může nakonec způsobit více škody než užitku. Kompletní ošetření a nátěr spodku obvykle trvá 2 až 4 dny. Cena vychází cca na 5 000 Kč.



Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.