Oprava předních skel automobilů
Přidal leprikon, dne 13. 02. 2017, 0x
Prasklé přední sklo u auta patří k velmi častým potížím. Stačí jeden malý odlétnutý kamínek od auta jedoucího před vámi a sklo je nenávratně porušené. Rozbité přední sklo je nutné opravit co nejrychleji, zvlášť pokud se prasklina nachází ve výhledu řidiče. Nejlepší je mít přední sklo pojištěné.
Jezdit s automobilem, jehož přední sklo je poškozené, je zakázané zákonem. Policisté mají právo takovému řidiči zakázat pokračování v jízdě a navíc mu hrozí finanční pokuta a trestné body. To platí zejména tehdy, pokud se prasklina nachází v dosahu stěračů a je větší než 2 centimetry. Ne vždy je však nutné sklo měnit. Autoservisy umí menší škody opravit ta, že prasklina není na první pohled vidět a výhled řidič nijak nenarušuje.
Oprava nebo výměna?
Poškozené přední sklo není nutné hned měnit za nové. Autoservisy používají technologie, které dokáží zacelit i praskliny dlouhé až 15 centimetrů. Cena opravy se obvykle pohybuje od 500 do 1 500 Kč, přičemž záleží na rozsahu poškození. Oprava předních skel automobilů má však jedno zásadní omezení.
Pokud se prasklina nachází ve výhledu řidiče - tj. obdélník, jehož spodní strana je 30 cm od dolní části skla, horní strana 30 cm od horní části skla, levá strana 15 cm od bočního sloupku a pravá strana 15 od středu sklad, je řidič povinen sklo vyměnit za nové.
Kdo opravu předního skla zaplatí?
Nejjednodušší je mít přední sklo pojištěné extra. Pojišťovny připojištění předního skla (případně všech skel) standardně nabízí v rámci připojištění povinného ručení nebo havarijního pojištění a ročně vyjde cca na 500 Kč. Nejedná se o nijakdrahé pojištění, pokud si uvědomíte, že oprava a především výměna předního skla může vyjít na několik tisíc korun.
Další možnosti je zastavit řidiče, od něhož kamínek odlétl, a nechat škodu uhradit z jeho povinného ručení. Můžete si také opsat jeho SPZ a pokusit se jej zkontaktovat. Pokud se vám to však nepodaří nebo řidič odmítne uznat svoji “spoluvinu”, budete muset nechat opravit nebo vyměnit sklo ze svého. Řidič totiž musí s uplatněním škody souhlasit a zavolat do své pojišťovny. Dokázat mu vinu je jinak v podstatě nemožné. Už jenom protože, že “viník” může přijít o slevové bonusy na povinném ručením.
Třetí možností je opravu předního skla uhradit z havarijního pojištění, pokud jej máte. Neobvyklé nejsou ani pojistné podvody, kde se dva řidiči domluví dodatečně. Kamarád poškozeného řidiče souhlasí se svou vinou a jeho pojišťovna výměnu skla uhradí. Ačkoliv se jedná o pojistný podvod, za nějž hrozí trestní stíhání, v tomto případě se velmi těžko prokazuje.
Servis zařídí opravu a papírování s pojišťovnou
Dojde-li k poškození předního skla a řidič má souhlas “viníka”, stačí auto odvézt do příslušného servisu na základě pokynů pojišťovny. O zbytek se již postará samotný servis. Jediné, co je potřeba, je doložení všech potřebných dokladů a podepsat plnou moc.
Potřebné doklady:
- kopie řidičského průkazu
- kopie technického průkazu / leasingová smlouva
- platná pojistná smlouva / doklad o povinném ručení
Ti, kteří si opravu platí ze svého, nemusí nic takového řešit. Vyplatí se ale zjistit, kolik výměna skla stojí, a případně uvažovat o neznačkovém skle. Nejedná se o méně kvalitní výrobky, ale chybí jim logo. Často je vyrábí i stejná továrna.
Komentáře:
Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.