Nevrací se spojkový pedál - co dělat?

Praktické rady

Přidal leprikon, dne 14. 08. 2017,  0x


Jednou z důležitých, a občas také problematických, součástí v autě je spojka a spojkový pedál. Podívejme se nyní, jaké problémy vás mohou překvapit, a jak nejlépe si s nimi poradíte. Níže uvedené informace slouží pro lepší orientaci, a pokud nepatříte mezi zručné mechaniky, řešení závady raději přenechejte servisu.

Problém při řazeních rychlostí

Nejčastější příčinou tohoto problému bývá poškozený či zničený tisícihran, který je umístěný na náboji spojkové lamely. Problém vyřeší výměna lamely, při niž zkontrolujte vystředění jednotlivých dílů spojky i převodovky.

Potíže s řazením rychlostí může způsobovat také:

  • prasklá třecí část přítlačného talíře - je nutná výměna celé spojkové sady
  • nefunkční samostav spojky - je nutná výměna samostavu
  • tím, že přítlačný talíř nebyl slícován se setrvačníkem - je nutná výměna spojky a kontrola poziční trnů na setrvačníku
  • omezený pohyb ložiska - vyžaduje kontrolu ovládání spojky a v případně nutnosti výměnu čepu vysouvací vidličky

Prokluzování spojky

V případě, že řidič dlouho stojí na spojkovém pedálu, dochází k poškozování obložení lamely i povrchu přítlačného talíře. V takovém případě je vhodné vyměnit celou spojku, překontrolovat samostav spojky a gufero převodovky. K rpokluzování spojky také dochází, je-li spojka příliš zatěžována špatným řazením, nebo když řazení rychlosti neodpovídá reálné rychlosti. Poškozenou spojku je opět nutné vyměnit.

Spojka prokluzuje, nelze řadit, drnčí nebo je příliš hlučná

Problém s řazením může být způsobený přílišným prokluzováním spojky, kterou je třeba vyměnit. Vyplatí se zkontrolovat i další díly ovládání spojky a gufero převodovky. Ozývá-li se drnčení, bývá problém v nesprávném nastavením spojky či jejího samostavu. V takovém případě je třeba vyměnit samostav, případně další poškozené díly.

Nadměrnou hlučnost spojky způsobují zničené poziční třmeny. Problém vyřeší výměna poškození dílu a nová spojka. Druhou nejčastější příčinou je nedostatek maziva na ovládacím mechanismu. V tomto případě stačí namazat ovládací vidlici spojka. Spojku není nutné měnit.

Spojkový pedál a nežádoucí zvuky

Spojkový pedál by neměly provázet žádné zvuky. Pokud zaslechnete nezvyklé hluky, zvuky či skřípání, naznačuje to problém. Skřípání po uvolnění pedálu signalizuje nedostatek maziva. Problém vyřeší vyčištění a namazaní ovládací vidlice. Hlučnost pedálu může způsobovat také opotřebované spojkové ložisko nebo pouzdrové ložisko.

Ozývá-li při sešlápnutí spojkového pedálu rachocení, s největší pravděpodobností za to může velké množství nesprávného maziva na předloze. Použijte tedy správné mazivo a vyměňte opotřebované díly. Vibrace na spojkovém pedálů značí poškozené a ohnuté prsty talířové pružiny. V tomto případě je nutná výměna spojky a kontrola lícování převodovky.

Pokud se spojkový pedál pohybuje nerovnoměrně nebo vázne, je opotřebované nebo poničené pouzdro spojkového ložiska, které vyžaduje výměnu. Je-li pedál naopak tuhý a skřípe, pak je doporučeno vyčisti a promazat všechny části ovládání spojky správným mazivem. Za tuhý spojkový pedál občas může střed pouzdra ložiska, který je nutné vyčistit a namazat.

Sešlápnete-li spojkový pedál na maximum a ozve se kovový zvuk a navíc máte potíže s řazení, je příčinou příliš velká vzdálenost pro rozepnutí spojky. Příčinou jsou opotřebované prsty talířové pružiny přítlačného talíře v místě kontaktu s ložiskem. Tento problém vyžaduje výměnu celé spojky a kontrolu samostavu spojky.




Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.