Neotřelá studie Spicup od Bertone jako 3 v 1

Technika a design

Přidal vladik007, dne 31. 05. 2019,  0x


Období po druhé světové válce dalo vzniknout celé řadě zajímavých konceptů s cílem prosadit tu či onu automobilovou značku. Jednoduše zaujmout, vyprovokovat a pak zmizet v propadlišti dějin. Mezi nimi se našlo se pár výjimečných prototypů, o kterých se mluvilo déle než po dobu konání futuristické výstavy. 


Už od druhé světové války se konají různé autosalony a výstavy, kde září nejen novinky, ale také originální koncepty, které mají přitáhnout pozornost. Samozřejmě kromě krásných a vnadných dívek, které propagaci krásných aut pomáhají. Kolem nich probíhaly vášnivé diskuse, přičemž pro automobilky představovaly nejen sondu do názoru veřejnosti, ale i jakési laboratoře, na nichž testovaly nové technologie či materiály.


Italské automobilky přicházely s inovativními nápady

Nejvíce se v inovativních nápadech předháněli Italové z Turína, Modeny či Milana, měst, která byla a stále jsou považována za centra automobilového průmyslu. Italové design aut povýšili doslova na umění. Italští karosáři vyráběli auta určená pouze pro přehlídky, ale také “šili” speciály přímo na zakázku bohaté klientele, pro něž bylo takové vlastní auto na míru otázkou prestiže.


Mezi koncepty se hodně objevovala například auta, která se snažila kombinovat uzavřený vůz s otevřeným kabrioletem. Jejich počátek nalezneme ještě před druhou světovou válkou, konkrétně u francouzské automobilky Peugeot a jeho systému Éclipse.


V 60. letech přichází s inovativním přístupem italského studia Bertone ve spolupráci s německou automobilkou BMW u modelu Spicup. Obě společnosti spojila intenzivní spolupráce už v první polovině 60. let. Veřejnosti byl velmi zajímavý model Spicup představen v roce 1969.


Spicup - nápad z Mnichova, realizace v Itálii

BMW v druhé polovině přišlo s nápadem na vytvoření sportovního vozidla a to na základně nejnovějšího modelu BMW 2800. Studio Bertone výzvu s nadšením přijalo a vypracování návrhu se ujal šéfdesigner Marcello Gandini. Spicup vychází ze spojení slov spider a coupé.


Podvozek a mechaniku Italům dodalo BMW. O zbytek se postaralo studio Bertone. Za pozornost stojí především unikátní systém skládací střechy s elektrickým ovládáním. Střechu tvořily tři panely vyrobené z nerezové oceli a šlo ji zasunout do ochranného oblouku na zádi. Střechu už tedy nebylo nutné sundávat ručně a skladovat ji někde v garáži.


Vůz měl nízkou kapotou, takže aby se pod ní vešel motor, byla do ní vyříznutá díra opatřena krytem. Vůz poháněl motor o objemu 2788 m3 a výkonu 170 koní (125 kW). Výsledný vůz byl opravdu velmi zajímavý, a tak jeho jedinou nevýhodu byl ne zrovna atraktivní vzhled. To byl také důvod, proč zůstalo u jediného prototypu, který putoval od jednoho majitele k druhému. V roce 2008 proběhla velmi nákladná renovace zanedbaného a poškozeného Spicupu, který byl v roce 2011 vydražen za 11 milionů korun.





Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.