Nástřik podvozku a ochrana dutin

Praktické rady

Přidal anna, dne 21. 08. 2016,  0x


Většina ušlechtilých materiálů používaných při výrobě automobilů již z procesu výroby disponuje určitou energetickou „napjatostí“. Koroze je přirozený proces, který se snaží uvést všechno do původního stavu. Ke korozi tedy dochází v důsledku nerovnoměrného složení použitých materiálů, jejich různého elektrochemického potenciálu a vlivem prostředí (vzdušná vlhkost, voda, chemikálie používané při údržbě komunikací). V místech veškerých konstrukčních spojů (svary, nýty, šrouby) se proces koroze významně urychluje.   

Pokud má automobil svému majiteli dobře sloužit, pravidelná ochrana podvozku a dutin je nezbytná

 Výrobci automobilů se dušují, že podvozky a dutiny moderních automobilů jsou ošetřeny kvalitně, a že jakákoliv dodatečná ochrana je nadbytečná. Ani ten nejkvalitnější antikorozní nátěr ovšem nevydrží navěky. Ochránit všechna exponovaná místa prvotním nátěrem, domníváme se, nedokáže ani výrobce, zejména když se ošetřují pouze nejvíce riziková místa, protože omezování nákladů na výrobu je prvořadý požadavek všech výrobců.  A do třetice, antikorozní nátěr po dvou nebo třech letech ztrácí celistvost, a tak nevyhnutně musí docházet k nežádoucímu pronikání vlhkosti.  

Jak často ochranný povlak aplikovat?

Pokud někdo chce automobil po třech letech vyměnit, ochrana dutin ani nástřik podvozku ho trápit nemusí. Nicméně pokud automobil přece jen nechá ošetřit, minimálně dosáhne toho, že stabilizuje jeho provozní stav a zvedne cenu při jeho prodeji.  Pro majitele staršího vozidla ochrana proti korozi představuje prvořadou záležitost.

Odborníci se shodují v názoru, že první dodatečná ochrana podvozku a dutin se má uskutečnit nejdříve po dvou až třech letech jízdy. Povrch dutin karoserie nového automobilu je totiž příliš hladký, přilnavost ochranného povlaku by nebyla ideální. Dodatečná ochrana je logicky nezbytná u opravovaných a měněných dílů karoserie. 

Nástřik podvozku a dutin nabízejí mnohé firmy

 Pracovní postup je vcelku jednoduchá záležitost: po přistavení vozu se podvozek očistí aktivním čističem, důkladně se vystříká silným proudem vody a nechá se oschnout. Poté se demontují kola, případně plastové podběhy, různé krytky, v některých případech se demontuje i výfuk. Tyto prostory se taktéž očistí. Následuje důkladné odstranění případné rzi. Překryjí se svorkovnice elektroinstalace, senzory ABS a pryžové části podvozku, aplikuje se dostatečné množství ochranného přípravku na podvozek, provede se ošetření dutin, namontují se veškeré demontované díly a je hotovo.

Podvozek se ošetřuje některým z rychleschnoucích ochranných přípravků proti korozi. Může se jednat například o kombinaci zinkové barvy (95% čistého zinku) a přírodní pryskyřice (5%). Zinek poskytuje katodickou ochranu, odolný film z přírodní pryskyřice představuje ochranu navíc.   

Ošetření dutin (prahy, dveře, nosníky) se provádí přípravkem na bázi vosku, který disponuje vysokou vzlínavostí, zachovává si elasticitu a vydrží teploty od -20o C až do +60o C. Dutinový vosk po aplikaci vytěsní vodu a vlhkost, vzlínavostí prostoupí veškeré spoje a vytvoří pružný voskový film. Otvory k aplikaci dutinových vosků jsou moderní automobily opatřeny již z výroby.

Technika nanášení materiálů

Rovnoměrné a úplné pokrytí ošetřovaných ploch antikorozním přípravkem je základním předpokladem kvalitní ochrany. Rovnoměrným a úplným pokrytím se totiž vytvoří spojitý ochranný film s „konstantní“ silou. Toho lze dosáhnout kvalitní aplikační technikou. Základem je nanášení antikorozních přípravků stříkáním. Běžně se však užívá i natírání, válečkování či máčení. Přípravky jsou silně tixotropní (mají sníženou stékavost), což se projeví jako výrazná výhoda u přípravků pro ochranu podvozků vozidel.

Mohu si ochranný nástřik podvozku a dutin udělat sám?

Pokud někdo má za to, že nejlépe odvedená práce je ta, kterou si udělá sám, může se realizovat. Kvalitních přípravků s vysokým antikorozním účinkem existuje nepřeberné množství. Lze je zakoupit v klasických automobilových potřebách, autodílnách, anebo je možné si je vybrat na internetu. Přípravek ve spreji disponuje výhodou v tom, že aplikovaná látka se dostane všude tam, kam je potřeba. Na místech, kde je žádoucí, aby ochrana byla aplikována rovnoměrně, si vypomůžeme malířskou štětkou.

Před aplikací ochranného nástřiku je potřeba celý podvozek vystříkat silným proudem vody a vše důkladně vysušit. Ideální je podvozek vystříkat den předem. Následuje odstranění původní barvy (drátěným kartáčem a hrubším smirkovým papírem) a důkladné mechanické anebo chemické odstranění případné rzi. Na odmaštění lze použít technický benzín. Takto připravený podvozek se nastříká kvalitním antikorozním přípravkem. Je vhodné nastříkat více tenkých vrstev (například v intervalech 20 minut). Pokud se antikorozní přípravek dostane na pryžové díly a manžety, lze ho opatrně odstranit ředidlem, ale vhodnější je pryžové díly a manžety před začátkem práce zakrýt. Nakonec se pryžové a plastové části ošetří silikonovým olejem, který se nechá chvíli působit. Přebytečný olej se setře hadříkem.

Na nástřik dutin se používá speciální vosk ve spreji. Tenkou trubičkou ho lze aplikovat hluboko dovnitř. Tímto způsobem se ošetřuji dutiny ve dveřích, dutiny zadního víka, vnitřních prolisků přední kapoty a prahů (po demontáži plastových krytů, kvůli zpřístupnění horních otvorů). Vosk je žádoucí nastříkat i do nepřístupných skulinek na spodní část předních blatníků za koly, kde se soustřeďují nečistoty odlétávající od kol, které je potřeba logicky nejdříve vyčistit, protože i přes plastový podběh se do nich dostanou nečistoty.  

Péče o miláčka vyžaduje čas a trpělivost. Vynaložená námaha se ovšem odrazí na jeho dobrém technickém stavu a na jeho prodejní ceně.



Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.