Mrazovky do motoru
Přidal sawyer, dne 7. 11. 2016, 0x
Mrazovky neboli mrazové zátky jsou skvělou volbou v případě, kdy chcete předejít poškození motoru auta mrazem. S jakými typy mrazovek se můžete setkat a které stojí za úvahu? Je jejich instalace náročná a co pro ni musíme udělat?
K čemu slouží mrazovky?
Mrazovou zátku najdeme na hlavě spalovacího motoru anebo v jeho bloku. Obvykle se jedná o tenký plech ve tvaru zátky, který je umístěn v kanálu, prostřednictvím kterého proudí chladicí kapalina. Problém nastává převážně v nízkých venkovních teplotách (nejčastěji pod nulou), kdy se u chladicí kapaliny projevuje nízká odolnost vůči mrazu, což má za následek její zamrznutí. Led se ale rozpíná, což obvykle bývá hlavním kamenem úrazu, jelikož může výrazně poškodit motor. Nejčastěji tím, že se námraza projeví i na některých součástkách, v horším případě může způsobit i natržení bloku.
Mrazovky neboli mrazové zátky mají podobným problémům předcházet. Pokud skutečně dojde k zamrznutí chladicí kapaliny, zátka je jejím působením uvolněna a důsledkem není roztržení hlavy ani bloku, ale naopak pouhé uvolnění tlaku v kanálu.
Nejlepší materiál mrazových zátek
Mrazové zátky rozhodně nepatří mezi finančně náročné záležitosti. Průměrnou zátku pořídíte i do 100 Kč. Přesto je dobré nehledět na cenu, ale především na materiál, jelikož si tím ušetříte plno nervů a zároveň podpoříte i životnost produktu. Největší zastoupení v tomto ohledu mají pravděpodobně zátky vyráběné z oceli, které zároveň patří i k nejčastěji používaným. Zde je ale třeba zmínit, že ocel velice špatně odolává korozi, a její životnost je tudíž skutečně mizivá. V rámci rezivění se navíc obvykle stane, že se zátka ještě před výměnou stačí protrhnout a ve finále vám chladicí kapalina vyteče.
Pokud bychom měli vybírat z podstatně výhodnějších materiálů, nesmíme zapomenout na mosaz, která na rozdíl od oceli mnohem lépe odolává korozi a zároveň má i o dost delší životnost. U některých se dokonce těší velké oblibě i gumové zátky, které jsou nenáročné na instalaci. Pro volbu vhodné mrazovky je ale také dobré hledět na samotný výkon motoru. U těch s vysokým výkonem jsou využívaný např. velké trubkové zátky.
Jak vyměnit mrazovku?
Vyjmutí mrazové zátky nemusí být vůbec jednoduché a někdy je dokonce zapotřebí speciálního nářadí. Samotná obtížnost obvykle spočívá v její nepřístupnosti. Někteří všeobecně doporučují propíchnout poškozenou. Pokud je korodovaná, neměl by to být problém. Následně ji lze údajně vypáčit. Plocha v hlavě, na kterou mrazovka sedá, by se měla trošku očistit. Ideální je na to jemný brusný papír. Zátku je v místech, která mají přiléhat, dobré potřít barvou na kov a následně aplikovat do otvoru v hlavě. Barvu necháme zaschnout, poté už pouze dolejeme chladicí kapalinu a zkusíme nastartovat. Mrazovku je dobré při chodu motoru kontrolovat.
Komentáře:
Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.