Motor vznětový a zážehový rozdíly

Technika a design

Přidal sawyer, dne 17. 10. 2016,  0x


Zajímá vás, jaké jsou zásadní rozdíly v obou typech motoru? Jakým způsobem pracují a co je od sebe rozlišuje? Jaké palivo je vhodné pro vznětový motor a kdo jej vlastně vynalezl? Který model je novější? Rozdíly zážehového a vznětového motoru jsou stále diskutovaným tématem podobně jako dohady o tom, která varianta je lepší…

Základní rozdíly v motorech

Mezi nejjednodušší odpovědi pro laiky patří především rozdělení na základě samotného paliva. Všeobecně se uvádí, že zážehový motor spaluje benzín a vznětový naopak na naftu. Těm znalejším ale podobné vysvětlení rozhodně nebude stačit. Palivo je v motoru výbuchy přeměňováno na mechanickou energii, což platí v obou typech. U každého se ale výbuchy tvoří jinačí cestou.

Zážehové motory

Někdy je můžeme najít také pod názvem benzínové motory. Jsou podstatně starší než vznětové. Celý proces začíná ve spalovacím prostoru, kdy je nejprve nasát benzín společně se vzduchem, díky čemuž vznikne směs, která je následně pístem stlačena. K zahřívání dochází především díky obrovskému působení tlaku. Ve chvíli, kdy přeskočí jiskra ze svíčky, je směs vzduchu a benzínu zapálena, díky čemuž dojde ke zmíněnému výbuchu, který vytvoří další tlak. Ten začne působit na píst, díky čemuž vznikne i mechanická energie a plyny odejdou výfukovým ventilem.

Vznětové motory

První konstrukce vznětového motoru byla patentovaná až v roce 1892. Zapříčinil se o to vynálezce Rudolf Diesel, který se pokoušel vytvořit funkční motor potom, co byl zklamán benzínovým a parním.

Přeměna paliva na mechanickou energii neboli pohyb je zde prováděna odlišnou formou. Vše ale opět začíná u sání, kdy je píst stlačen dolů a následně je otevřeným ventilem nasáván vzduch, který se stlačuje a ohřívá. Až poté se do válce dostane palivo, které se vznítí. Píst je poté stlačen dolu a vznikne pohyb. Vytvořené plyny pak opět odejdou ven výfukovým ventilem stejně jako u benzínového motoru.

V čem se navíc motory liší?

Rozdíly benzínového (zážehového) a naftového (vznětového, Dieselova) motoru tedy nespočívají jen v samotném druhu paliva, nýbrž v jeho zapalování. Dalším faktorem, který je od sebe odlišuje, je ale i provozní tepla obou paliv. Benzínu postačí pouze 85°C, nafta naopak potřebuje až 90°C.

Někteří v rozdílech navíc rádi uvádějí i fakt, že nafta jakožto palivo déle vydrží a navíc je i levnější variantou při tankování. Na druhou stranu je ale třeba brát v potaz také to, že automobily s dieselovým motorem bývají ve většině případů podstatně dražší než ty s benzínovým podobně jako případné náhradní díly, které se navíc i nesnadno shání. 

Vznětové motory navíc potřebují i rozdílnou manipulaci a jiný způsob řízení než klasické benzíňáky, tudíž se dá opravdu stěží zjistit, který motor je pro průměrného řidiče výhodnější variantou.

 




Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.