Monica 560 - nejrychlejší a nejdražší, leč neúspěšný sedan

Veteráni a historie

Přidal svetaut, dne 13. 02. 2019,  0x


Pustit se do automobilového průmysl není snadné dnes a jinak tomu nebylo ani v 60. letech. O tom se přesvědčil Jean Tastevin, kterému chyběly luxusní vozy francouzské výroby takové, jaké vyráběla zaniklá automobilka Facel. Rozhodl se tedy založit vlastní automobilku. První a zároveň poslední model pojmenoval po své manželce Monica.


Jean Tastevin miloval luxusní sedany ve stylu automobilek Facel, Aston Martin či Jaguár. Francouzská automobilka Facel však nedávno krachla a jemu chyběla adekvátní náhrada. Rozhodl se tedy svůj drahý koníček, kterým byla právě drahá auta, přeměnit na výdělečný byznys. Jenomže výroba vagónů mu šla evidentně mnohem lépe. 


Monica 560 - manželství vydrželo, automobilka neuspěla

Bohatý podnikatel založil automobilku Monica, pojmenovanou po své milované manželce, v roce 1967. Jeho cílem bylo vymyslet takový vůz, který by hravě konkuroval obdivovaným britským automobilkám Aston Martin a Jaguár. Toužil nastoupit na uvolněnou pozici po Facel, o které se psalo, že vyrábí druhé nejlepší vozy na světě hned po značce Rolls-Royce. A nejdražší samozřejmě.


Jenomže v automobilovém průmyslu se Tastevinovi úplně nedařilo. Věděl sice, že chce uspět, netušil však, jak by jeho vůz snů měl přesně vypadat. Během následujících let vystřídal řadu konstruktérů, od kterých očekával zázraky. První prototyp vytvořil designér Chris Lawrence. Jenomže Tastevinovi se nelíbila ani karoserie, ani čtyřválcový motor.


Nechal si tedy na zakázku vyrobit vlastní třílitrový osmiválec. Moc dobrý nápad to nebyl. Vývoj a výroba vlastního motoru byla nehorázně drahá a výsledek nesplnil očekávání. Nový motor byl slabý a navíc nespolehlivý. S motorem se trápil až do poslední chvíle. Nakonec je vyměnil za spolehlivý osmiválec Chrysler s objemem 5,6 litrů.


Monica 560 - premiéra v roce 1972

Spřízněnou duši našel v italském designérovi Alfredu Vignalovi, který však náhle umírá a s ním i jeho firma. Tastevin byl opět na začátku hledání designéra. Nakonec se rozhodl pro dvojici Roberta Colinéeho a Tony Rascana, kteří mu konečně přinesli podobu jeho Monicy na čtyřech kolech podle jeho představ.


Monica 560 se poprvé ukázala na pařížském autosalonu v roce 1972. Nebylo to špatné auto, právě naopak. Díky americkému motoru o výkonu 285 koní dosahovala maximální rychlosti až 240 km/h. Ve své době tak byla nejrychlejším vozem mezi čtyřdvéřovými auty. Luxusní interiér mohl směle konkurovat britským vozům.


Jenomže očekávaný úspěch se nedostavil. Monica 560 stála 14 000 liber, což bylo prostě příliš mnoho. I auta značky Rolls-Royce byla levnější, a to už něco znamenalo. K tomu se přidala ropná krize a o krásný vůz od neznámého výrobce nikdo neprojevil zájem. Nakonec bylo vyrobeno deset kusů. 






Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.