Modrý kouř z výfuku. Co jej způsobuje?

Praktické rady

Přidal leprikon, dne 31. 10. 2016,  0x


Ze “zdravého” výfuku vychází bílý kouř. Jedná se o běžný jev, k němuž dochází při zahřívání studeného motoru. Není to žádný škodlivý dým, ale vodní pára, která je přirozeným produktem spalování paliva. Problém nastává, pokud kouř změní barvu například na modravý či šedavý odstín.


Příčinou vzniku modrého kouře je průnik oleje do válců motoru. Podle intenzity průniku oleje a potažmo i podmínek provozu motoru, může mít barva kouře průsvitně modrý až modrobílý nádech. Zatímco vodní pára se rychle rozptýlí, modrý kouř nikoliv. Stačí ke koncovce výfuku přiložit papír a modrý kouř na něm zanechá olejové skvrny. Modrý neboli olejový kouř doprovází zvýšená spotřeba oleje.

Modrý kouř a opotřebené válce

Je-li motor a jeho části v pořádku, olej se do válců nedostane. Časem však dochází k opotřebování jednotlivých součástí, a když se toto opotřebení týká válců, může dojít ke zmiňovanému průniku oleje. Do spalovací komory se oleje nejčastěji dostane mezerou mezi pístními kroužky nebo mezi vodítkem ventilu a dříkem. Právě tyto části se totiž opotřebovávají nejrychleji, zhoršují se těsnící schopnosti a vznikají průsvity a větší mezery.

Opotřebení válců a jejich součástí někdy doprovází komprese a zvýšení tlaku plynů v karteru. Nemusí tomu tak být vždy. Velké množství oleje, které proniká do válců, může totiž tyto mezery utěsnit. Následné měření komprese tak může zdánlivě vypadat v pořádků a neukáží se žádné odchylky.

K uvedeným závadám samozřejmě nedojde ve všech válcích náraz. Závady doprovází také nejrůznější zvuky, klepání či nepravidelný chod motoru po studeném startu. Vadný válec odhalíte, pokud porovnáte stav svíček a hodnoty komprese s ostatními válci.

Další příčiny modrého kouře

Příčinou modrého kouře nemusí být pouze průnik oleje do válců. V některých případech se může jednat o degradaci ventilů a vodítek, mechanické závady a stárnutí těsnění dříků ventilů. Také tyto závady se velice často projevují zvýšenou kouřivostí motoru ve chvíli, kdy jej nastartuje. Horký olej totiž snáze prochází mezerami mezi opotřebenými součástmi motoru.

U tzv. přeplňovaných motorů bývá příčinou modrého kouře a potažmo i zvýšené spotřeby motorového oleje závada na turbodmychadle. Konkrétně se jedná o opotřebení těsnění a ložisek rotoru. U vozidel s automatickou převodovkou bývá příčinou porušení podtlakového membránového regulátoru, kdy motor začne nasávat olej z převodovky.

Modrý kouř se může objevit i během provozu motoru, tedy za jízdy. Takový kouř má modrobílou barvu. Zde bývá příčinou neaktivní válec kvůli netěsnosti ventilů nebo vadnému zapalování. S touto závadou souvisí nízká nebo dokonce nulová komprese a na svíčce jsou patrné černé hrudkovité úsady.



Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.