Majka - české Porsche postavené na půdě

Veteráni a historie

Přidal daniceknovak, dne 4. 03. 2019,  0x


Socialistický režim nepřál mnoha věcem, automobilový průmysl nebyl výjimkou. Český trh tehdy nepřekypoval zrovna bohatou nabídkou, a tak se našli nadšenci, kteří si vytoužený vůz prostě postavili sami. Jedním z nich byl zručný mechanik a konstruktér Václav Cháňa a jeho na půdě vyrobený vůz Majka. 


Václav Cháňa patřil k lidem, kteří se rozhodli svým vlastním způsobem bojovat proti nepříznivému komunistickému režimu. Byl to velice dobrý automechanik a také letecký mechanik a konstruktér, který si navrhl a postavil vůz, za které získal ocenění i v sídle “velkého” Volkswagenu v roce 1968. 


Václav Cháňa se inspiroval u Porsche

Druhá světová válka způsobila v běžném lidském životě neskutečný chaos i velkou nouzi. Nebylo nijak neobvyklé, že si lidé podomácku vyráběli vlastní vozy pro osobní použití. Na koupi skutečného automobilu jednoduše nebyly peníze. K výrobě hodně používali dovezené vojenské vozy z Německa, nejčastěji pak model KdF 82, kterému se přezdívalo Kübelwagen, český Kaďour.


Kaďour vycházel z Brouka, lidového automobilu od Volkswagenu, který je populární dodnes. Podobně postupoval i Václav Cháňa. Jenomže Václav byl odborník, který si doma vyrobil vůz, za který by se v tehdejší době nemusela stydět žádná světová automobilka. Také si jej vedení Volkswagenu pozvalo “na kobereček”, kde mu udělili uznání a údajně chtěli Cháňův vůz odkoupit. 


Majka mohla jet rychlostí až 120 km/h

Cháňa postavil celkem dva vozy, které pojmenoval po své ženě - Majka a Majka 2. Základem první verze byl výše zmiňovaný Kaďour, ze kterého Václav použil mechaniku a motor. Tím byl čtyřválcový boxer o objemu 985 ccm s výkonem 24 koní (17,6 kW). Dnes vám tento výkon může připadat slabý, Majka s ním však dokázala jet až 120 kilometrovou rychlostí za hodinu. A to na poválečné období rozhodně špatně nezní.


Stavba vozidla trvala zhruba 16 let od roku 1946 až do roku 1962 a podle získaných informací na něm Václav strávil více než 11 tisíc hodin. Díky tomu mohl původní záměr vyrobit karosérii z hliníků změnit na sklolaminát. Celá výroba probíhala na půdě a v garáži Cháňova rodinného domu v Mladé Boleslavi. Když chtěl na podvozek nasadit karosérii, musel prý rozebrat střechu a použít jeřáb. 


Elegantní kupé bylo zničeno při nehodě

Hotové kupé se svými jemnými tvary působilo velmi elegantně. Odborníci museli uznat, že Cháňa jej velmi dobře navrhl a ještě lépe vyrobil. První Majka byla bohužel zcela zničena při dopravní nehodě někdy na přelomu 60. a 70. let. Po nehodě se Cháňa rozhodl navrhnout a vyrobit druhou Majku.


Stalo se tak a vůz dodnes existuje. Majku 2 dlouhá léta ukrývala rodina Václava Cháni a nakonec jej prodala neznámu majiteli. Bohužel neexistují žádné fotografie, a tak se můžeme pouze domnívat, jak Majka vypadá dnes. Doufejme, že ji nový majitel uvedl do původního krásného stavu.





Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.