Lotus Europa - sporťák za lidovou cenu

Technika a design

Přidal daniceknovak, dne 24. 02. 2019,  0x


Colin Chapman byl geniální konstruktér sportovních a závodních automobilů, který v 60. letech působil v britské automobilce Lotus. Psal se rok 1964, když se rozhodl stávající model Lotus Seven nahradit něčím novým a modernějším. Tehdy se začala psát historie oblíbeného britského sporťáku Lotus Europa. 


Lotus Europa nepatří zrovna k legendám automobilového průmyslu, nicméně jde o vůz, který bychom znát měli. S nápadem na vývoj modernějšího vozu přišel sám šéfkonstruktér Chapman. Starší model Lotus Seven už byl podle něho zastaralý a počet prodaných vozů navíc pomalu stagnoval. Nastal vhodný čas přijít s něčím novým.


Lotus Europa - s lodním motorem od Renaultu

Colin Chapman si představoval výkonný sportovní vůz za “lidovou” cenu kolem 11 000 liber. Jeho představa ale značně komplikovala vývoj. Objevit motor, který by celý vývoj neprotáhl a hlavně neprodražil, byl docela oříšek. Původně chtěl do nového Lotusu umístit Fordův motor DOHC. Ten byl ale příliš drahý.


Jako ideální se nakonec ukázal motor z nového modelu Renault 16. Chapmanův přítel Gerard Crombac se postaral o to, aby se k Chapmanovi dostala dodávka výkonnější verze motoru z tohoto auta, která byla původně zamýšlena jako lodní motory. Standardní verze motoru o objemu 1470 ccm měly totiž výkon pouze 52 koní. Ty od Crombaca měly stejný objem, ale výkon 82 koní. Nakonec se ukázalo, že motory od Renaultu nebudou a tak Chapman nakonec stejně sáhl po čtyřválci Ford DOHC o objemu 1558 ccm a výkonem 105 koní.


Lotus Europa - neshody s designérem a vznik Chapmanova týmu

Představa o konečné ceně se ukázala jako problém i při volbě designéra. Chapman byl sice skvělý konstruktér, o designu ale věděl kulový. O pomoc tedy požádal Rona Hickmana, ředitele divize Lotus Engineering. Bohužel se nedohodly na ceně. Zatímco Chapman trval na svém požadavku stvořit sporťák za lidovou cenu, Hickman chtěl vytvořit design pro vůz v ceně 40 000 liber.


Hickman nakonec uvolnil pár svých inženýry, aby společně na designu nového Lotusu zapracovali. Výsledkem byl tým osmi lidí, kterým “velel” Chapman. O věci kolem pohonné jednotky se starali Derek Sleath, Allan Barret, Ian Jones a Stev Sanville. Design karoserie dostal na starosti John Farylings a design interiéru Petre Cambridge. Závodní úpravy si vzal pod kontrolu John Joyce.


Lotus Europa - důraz kladen na cenu

Kdyby Chapman tak tvrdošíjně netrval na nízké ceně, asi by vznikl úplně jiný vůz. Zadání a cena auta však bylo jasné. Hotový vůz tedy musel být maximálně konstrukčně jednoduchý a lehký, aby dosahoval slušných výkonů i s méně silným motorem. Využívalo se již hotových dílů a základního materiálu jako ocel a laminát. Vzhledem k tomu, že Chapman byl v první řadě konstruktérem závodních aut formule 1, využívá Lotus Europa hned několik velmi podobných řešení.


Společnými silami se jim podařilo dosáhnout skvělého výsledku v podobě modelu Lotus Europa. Podvozková plošina byla dokonale rovná a uvařena a umožňovala tak výborné proudění vzduchu pod vozem. Jedinou nevýhodou byl fakt, že zvolený materiál snadno podléhal korozi, jak se později ukázalo. Model Lotus Europa se vyráběl v letech 1966 až 1975 v pěti verzích a za tu dobu se vyrobilo a prodalo celkem 9 230 kusů.





Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.