Lotus Esprit - legendární sporťák, který se vyráběl 28 let

Garáž nejlepších vozů

Přidal mameradiauta, dne 12. 04. 2019,  0x


Existuje pouze pár aut, která se vyráběla a prodávala tak dlouho jako sportovní vůz Lotus Esprit. První vůz vyjel továrny v roce 1976, poslední o 28 let později v roce 2004. Tomu už se říká opravdová “trvalka”. Zásluhu na tom mají konstruktér Colin Chapman a designér Giorgetto Giugiaro. 


V průběhu oněch 28 let se vzhled a tvary vozu přirozeně měnil s ohledem na stávající dobu. Zatímco v 70. letech kralovaly ostré hrany, v 90. letech se do módy dostaly oblé tvary. Je velmi zajímavé sledovat proměnlivé trendy na jednom modelu auta.


Lotus Esprit - od dětské buginy až po supersport

Colin Chapman se narodil s velkým talentem. Už v sedmi letech si postavil dětskou závodní buginu. Velmi brzy bylo jasné, kterým směrem se bude ubírat jeho kariéra. V roce 1952 založil vlastní firmu Lotus Engineering Company, která se specializovala na výrobu lehkých a výkonných sportovních strojů. Jeho Lotusy byly velmi úspěšné a zvítězily v mnoha závodech.


Na počátku 70. let se Chapman pustil do spolupráce s designérským studiem Ital Design, které “velel” Giorgetto Giugiaro, taktéž velká osobnost se zaměřením na automobilový design. Společně navrhli dvoumístné kupé Esprit, které využívalo podvozek Chapmanova dřívějšího modelu Lotus Europa s prodlouženým rozvorem. Esprit byl představený v roce 1972 na autosalonu v Turíně. O rok později se předvedl v Ženevě v lehce upravené podobě.


V roce 1975 se Lotus Esprit ukázal na autosalonu v Paříží už v sériovém provedení S1. Poháněl jej dvoulitrový čtyřválec o výkonu 160 koní (112 kW). Tehdy se Lotus dostal do finanční krize, která způsobila roční oddálení výroby. Prodej nového vozu ale předčil veškerá očekávání. Pozitivní vliv jistě měl fakt, že se Lotus Esprit objevil ve filmu The Spy Who Loved Me s Jamesem Bondem. V roce 1977 byl Esprit úspěšně uveden na americký trh.


Lotus Esprit - sporťák nejen pro závodníky

Druhá série S2 se začala prodávat v roce 1978. Jako první si vůz koupili závodníci týmu Lotus Ronnie Peterson a Mario Andretti. Není divu, druhá série Lotus Esprit dostaly řadu vylepšení. V roce 1980 se objevila i verze Esprit Turbo s výkonem 212 koní (156 kW) a maximální rychlostí 243 km/h. Také Lotus Esprit Turbo si střihl roli v dalším filmu opět s Jamesem Bondem For Your Eyes Only.


Třetí série S3 měla všechna vylepšení jako Turbo, ale byla výrazně levnější. Důvodem byl atmosférický motor s nižším výkonem 150 koní a rychlostí “pouze” 222 km/h. Rok po uvedení Esprit Turba zemřel Chapman na infarkt a Lotus se znovu ocitl ve finanční krizi. Problémy s penězi naštěstí vyřešila koupě značky koncernem General Motors.


Lotus Esprit - znovuzrození

Po změně majitele se Esprit na pár let dostal z centra pozornosti. Teprve až v roce 1987 se dočkal výrazného faceliftu. Esprit dostal moderní oblé tvary, nová sedadla, nové brzdy a hlavně novou pevnější a trvanlivější konstrukci. Změny se dočkal i motor, který měl pět koní navíc. Nový Esprit Turbo mohl jet rychlostí až 255 km/h. Nejrychlejší variantou bylo Turbo SE s výkonem 264 koní (197 kW) a maximální rychlostí 267 km/h.


V 90. letech se objevila už čtvrtá série Esprit S4 tentokrát jen s menšími úpravami. Nový byl volant Nardi, posilovač řízení a hlavně nová 17palcová pětipaprsková hliníková kola. Motor měl výkon 268 koní.


Lotus Esprit - bouřlivá výměna majitelů

V polovině 90. letech došlo k další změně majitele, kterým se stala italská značka Bugatti. Bugatti si ale Lotus příliš neužil, protože v roce 1996 zbankrotoval a stal se součástí koncernu Volkswagen. Značku Lotus koupila malajská automobilka Proton, která na trh uvedla nový Lotus Esprit V8.


Esprit V8 poháněl vidlicový osmiválec o objemu 3506 ccm, výkonem 354 koní a maximálkou 282 km/h. Vzhled osvěžilo zadní přítlačné křídlo a šestipaprsková kola. Tento model se zase objevil ve filmu Základní instinkt. Specialitou se stala také varianta Sport, vyrobená pouze v 50 kusech v roce 1999. Posledních úprav se Esprit dočkal v roce 2002, než byla jeho výroba o dva roky později definitivně ukončena.





Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.