Land Rover první série - nesmrtelný dříč ve službách státu

Garáž nejlepších vozů

Přidal samsautem, dne 12. 08. 2019,  0x


Letos v dubnu uplynulo neuvěřitelných 70 let od představení úplně prvního Land Roveru. Od té doby se tento vůz stal nejen nezbytnou součástí britské armády, ale také farmářů, zemědělců apod. Nestalo by se tak, kdyby Land Rover nesplňoval nejvyšší nároky na zdatnost a odolnost terénního vozidla. 


Nejvíce se odolné Land Rovery oblíbila britská armáda, která je poprvé nasadila jako lehká terénní vozidla v Korejské válce na počátku 50. let a dodnes používá modelovou řadu Defender XD (XD = extra duty, zvláštní služba). Land Rover je však neocenitelným pomocníkem také farmářů, kteří jej “do služby nasazují” každý den.


Land Rover - na počátku byla jízdní kola

Nejstarší automobilky světa začínaly svou kariéru velmi podobně a to výrobou kočárů či jízdních kol. Později přešly na motocykly a nakonec skončily i automobilů. Nejinak tomu bylo u slavné britské automobilky Land Rover, která svůj první vůz vyrobila již v roce 1904. Její vznik je však datován do roku 1878 a původně vyráběla jízdní kola.


Land Rover je už několik let spojován primárně s armádou, původní myšlenkou jeho tvůrců však bylo postavit odolné farmářské vozidlo s pohonem všech kol, které farmáře odveze do města i zorá pole. Hlavním aktérem při zrodu prvního Land Roveru tak, jak jej známe dodnes, byli bratři Maurice a Spencer Wilksovi. Spencer u Roveru působil jako manažer, Maurice jako technik.


První Land Rover byl postaven z dílu Jeepu

Vzorem pro první Land Rover byl Willys Jeep. Však ten první Land Rover byla doslova složen z dílu tohoto legendárního amerického vozidla. Na karosérii byla použitá slitina hliníku a magnézia Birmabright, který byl lehký a odolný vůči korozi. Důvodem této volby byl nedostatek oceli a velké zásoby hliníku po skončení války.


Druhá světová válka ovlivnila také volbu barevného odstínu. Zelené barvy bylo prostě v armádních zásobách příliš mnoho. Tradiční Land Rover byl vždy vyráběn v různých odstínech zelené, jiné barvy jsou neobvyklé. Zelená barva se hodí pro využití na farmách, v zemědělství i armádě.


Land Rover Série 1 - 10 let slávy

První série byla oficiálně představena 30. dubna 1948 v Amsterodamu. Na masce chladiče bylo umístěno logo a nápis Land Rover, které je tam dodnes. Novinka v podobě terénního vozu měla masivní ocelový žebřinový rám a listovými pery odpružená kola. Pod kapotou byl umístěn 1,6 litrový čtyřválec o výkonu 50 koní (37 kW), který zajišťoval pohon vozidla.


O rok později Land Rover dostal dvoulitrový výkonnější motor. V roce 1954 se zvýšil rozvor a prodloužila délka vozidla, aby uvezl větší náklad. Novinkou byl o dva roky později Land Rover Station Wagon s dvojitou Safari střechu určený až pro převoz 10 lidí.


Jakmile byl vynalezen dieselový motor, Land Rover byl jedním z prvních, který jej začal ve svých vozidlech využívat. V roce 1957 začal být do Land Roverů instalován dvoulitrový diesel o výkonem 53 koní (39 kW), kvůli kterému musel být opět zvětšen rozvor. Tato úprava však vydržel dalších 25 let. V roce 1958 přišla na trh upravená Série 2.




Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.