Lancia Aprilia - testováno v aerodynamickém tunelu

Technika a design

Přidal petrpavel, dne 8. 05. 2019,  0x


V roce 1937 se na trhu objevil velmi zajímavý model Lancia Aprilia, který byl nazýván “Berlina aerodinamica”. Bylo to kvůli na svou dobu rekordnímu součiniteli odporu vzduchu, který činil pouze 0,47. Lancia Aprilia totiž náleží k vůbec prvním vozům, při jejichž vývoji hrál významnou roli aerodynamický tunel. 


Výrobcem byla italská automobilka Lancia, které vůz uvedla na trh v únoru 1937 krátce před vypuknutím ničivé druhé světové války.Jméno získala podle stejnojmenného italského města, které se nachází cca 50 kilometrů od hlavního města Řím. Aprilia se přes náročné podmínky uchytila a vyráběla se dalších dvanáct let až do roku 1949. První série byla po dvou letech nahrazena modernější druhou sérií.


Lancia Aprilia - s větrem o závod

Lancia Aprilia byla navržena za pomoci aerodynamického tunelu. Vůz vážil necelých 900 kilogramů a na silnicích dosahoval rychlosti až 128 km/h, což byl na svou dobu krásný výkon. Mohl za to motor o objemu 1 352 cm3 a výkonem 47,5 koní, který byl v druhé sérii navýšen na objem 1 486 cm3 a měl výkon silnější o dva koně.


První série se vyráběla v letech 1937 až 1939. Celkem bylo vyrobeno 10 354 kusů, což je na dva roky úžasný výsledky. Následovala druhá série, jejíž výrobu nepřerušila ani druhá světová válka. Automobilka tehdy vyráběla i vojenská vozidla Torpedo Militare. V druhé sérii byla výroba nižší. Vyrobeno bylo 9 728 kusů a 706 kusů modelu Lusso, který měl prodloužený rozvor.


Lancia Aprilia - karoserie na přání

Kromě toho Lancia dodával hotové podvozky dalším italským karosárnám, které stavěly karoserie dle přání zákazníků. Takto vyrobily dalších 7 554 podvozků, které šly do dílen známých karosáren jako Pinin Farina, Bertone, Ghia, Touring, Zagato, Langenthal a další.


Například Pinin Farina, založená v roce 1930 za podpory zakladatele a majitele automobilky Lancia, na podvozku Aprilia vybudoval velmi originální vůz Berlina Bux. Koncepce dveří otervíratelných proti sobě byla zachován, model však dostal novou masku chladiče a hlavní světlomety měl zabudované do blatníků. Ještě známější byl závodní speciál Berlinetta Aerodinamica, který na dálnici z Říma do Ostia držel rychlost 160 km/h.


V karosárně Zagato vznikl neskutečně zajímavý závodní prototyp Lancia Aprilia Sport Zagato. Bohužel se nedochoval do současné době. Byl zničen při bombardování továrny za druhé světové války. V roce 2006 byla na základě dvou dobových fotografií vyrobená replika při příležitosti stého výročí automobilky.


Další italská karosárna Touring vyráběla na podvozcích Lancia Aprilia otevřené kabriolety se shrnovací střechou a dveřmi, které se neobvykle otevíraly proti směru jízdy, kupé a roadstery už s normálními dveřmi. Poslední dva typy měly zakrytá zadní kola.




Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.