Lamborghini Espada - supersport pro čtyři cestující

Technika a design

Přidal klasik001, dne 29. 04. 2019,  0x


Pod rychlým supersportem si většinou představíme dvoumístné žihadlo. Nemusí jít nutně o pravidlo. Už před padesáti slavná italská automobilka nabízela čtyřmístný supersport Lamborghini Espada, který byl ve své době dokonce nejrychlejším vozem na světě. 


Zatímco Lamborghini Miura představovala malý a hbitý závodní vůz použitelný na silnicích, velké a dlouhé Lamborghini Espada bylo tak trochu jiný supersport. Tyto dva modely ale není dobré srovnávat, protože šlo o dva naprosto odlišné modely cílící na různou klientelu.


Lamborghini Espada měl doplnit produktovou nabídku

Tehdejší šéf automobilky Ferrucio Lamborghini chtěl oslovit co nejvíce zájemců o nový vůz. Proto si přál mít ve své nabídce klasické dvoudvéřové a dvoumístné sportovní vozy, ale i čtyřmístný sporťák. Tím neměl na mysli kupé, které mělo vzadu něco jako nouzová místa.


Lamborghini Espada nahradila plně čtyřmístný model Lamborghini 400 GT, který na konci 60. let ukončil svou kariéru. Autorem karoserie novinky v podobě Espady byla karosárna a designérské studio Bertone. Proto měla nová auta na vozech písmeno “B”. Design Espady navrhl šéf designér Marcello Gandini, který je rovněž autorem Miury.


Výsledná hodně protáhla silueta vozu měla připomínat zbraň, jakýsi meč, který toreadoři používají v aréně. Jeho název totiž zní Espada. O dlouhé Espadě nelze jednoduše říct, že je elegantní nebo krásná. Je to prostě velmi zvláštní vůz se specifickým kouzlem, který se nelíbí davu.


Lamborghini Espada - rychlík z oceli a hliníku

Klasický sportovní vůz je malý. To se o Espadě říci nedá. Se svou délkou 4,67 metrů a šířkou 1,82 metrů to bylo velké auto se sportovními ambicemi. Díky silnému motoru se na stovku dostal za velmi slušných 6,5 vteřin. Až 1630 kilogramů těžké Lamborghini mělo maximální rychlost 245 kilometrů. Lamborghini Espada představoval ideální vůz na dlouhé a rychlé cesty.


Však se také pod kapotou vyrobenou z hliníku (zbytek karoserie byl z oceli) ukrýval zážehový dvanáctiválcový motor s výkonem 325 koní (239 kW). Dva otvory na kapotě neochlazovaly motor, jak by se mohlo zdát, ale kabinu. O chlazení motoru se staraly otvory na bocích aut u předních kol.

Lamborghini Espada - nechyběla klimatizace, bar ani televize

Co Espadě rozhodně nechybělo, byl luxusní interiér s nadstandardní výbavou. Celý interiér vkusně pokrývala kůže. Ve středovém tunelu byl umístěn bar s chlazením a přenosná televize od firmy Brionvega. Součástí výbavy byla samozřejmě elektricky ovladatelná okénka a klimatizace. Zájemci si mohli objednat a připlatit za rádio s přehrávačem kazet a bezpečnostní pásy na zadních sedačkách.


Lamborghini Espada se vyráběla v letech 1968 až 1978, přičemž nejoblíbenější byla druhá série, která se začala vyrábět v roce 1972. Tato série se pyšnila novou středovou konzolí a palubní deskou provedenou ve dřevě. Celkem bylo od druhé série prodáno slušných 575 kousků.





Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.