Kritická 60. léta: Před krachem BMW zachránila až “Nová řada”

Garáž nejlepších vozů

Přidal starous001, dne 5. 06. 2018,  0x


V 60. letech se slavná německá automobilka ocitla v nezáviděníhodné ekonomické situaci. Vlastně to zavánělo definitivním krachem. Naštěstí pro nás, fanoušky BMW, se tak nestalo. Němci zabojovali a na trh uvedli nový moderní automobil s motorem vlastní výroby. Nová éra BMW takbyla zahájena.

Druhá světová válka skončila v roce 1945 a vy si možná pomyslíte, že 15 let je dlouhá doba na vzpamatování se. Pamětníci by ale mohli vyprávět své. Pro zemi zdevastovanou válkou a její obyvatele bylo velice těžko začít vést normální život. Jejich priority byly po několikaleté válce jiné. Vlastnit luxusní vůz od BMW mezi ně jistojistě nepatřil.

V továrně na auta se vyrábělo kuchyňské vybavení

Ještě dva roky po válce BMW nesmělo vyrábět žádná auta. V továrnách zničených bombami se tedy vyrábělo vybavení do kuchyní. Nic moc, že? Teprve v roce 1947 dostalo BMW povolení k obnovení výroby automobilů. První poválečné auto ale bylo představeno až o pět let později v roce 1952. Jednalo se o luxusní sedan 501. Jenomže to se ukázalo jako zásadní chyba. Na luxusní vozy bylo prostě příliš brzy.

Očekávaný zájem se nekonal, peníze se nehrnuly a vedení BMW muselo připustit, že má sakra velké potíže. V následujících letech to zkoušeli s levnějšími modely. Došlo to až tak daleko, že padl návrh na sloučení BMW s koncernem Daimler. Návrh se ale nesešel s velkým pochopením, právě naopak. Naději přinesl nový investor v podobě rodiny Quandtů, která ve firmě získala majoritní podíl.

A na svět přišla “Neue Klasse”

S přílivem financí se práce v BMW rozjely na plné obrátky. Bylo třeba vyvinout nový, úplně jiný a jedinečný model, kterému se podaří prorazit. Zároveň s tím začalo BMW vyvíjet vlastní motory. Pro vozy vyrobené v tomto náročném období se vžilo označení “Neue Klasse”, český “Nová řada”.

První prototyp BMW 1500 byl představen na frankfurtském autosalónu v roce 1961. Už na první pohled se jednalo o krásný moderní vůz s vynikajícími jízdními vlastnostmi, jehož design navrhl slavný Wilhelm Hofmeister. Povedený sedan poháněl nový motor M115 s objemem 1,5 litru a výkonem 80 koní. Později byl výkon BMW 1500 navýšen na ‘1,6 a 1,8 litru. Ty byl známé jako modely BMW 1600 a BMW 1800.

Tentokrát se BMW trefilo do černého. Zájem byl tak enormní, že během roku 1962 se BMW dostalo do zisku a o rok později mělo splacené všechny dluhy, které automobilka “nashromáždila” za posledních 20 let.


Od roku 1961 až do roku 1969

BMW 1500, 1600 a 1800 nebyly jedinými zástupci této řady. S modely spadajícím do “Nové řady” se můžeme setkat až do roku 1969, kdy se objevily nová BMW řada 5. V roce 1965 se objevily dva nové modely - kupé BMW 2000 C a BMW 2000 CS. Oba modely pod kapotou ukrývaly dvoulitr s výkonem 100 nebo 120 koní.

Kupé bylo sice krásné a velmi exkluzivní, ale také drahé. Celkem bylo vyrobenou 13 691 kusů. Sedan byl levnější, a tudíž žádanější. Pro velký úspěch byly vyrobeny dva sedany - BMW 200 TI a BMW 2000tii s výkonem 130 koní. Sedanů bylo vyrobeno několikanásobně více, a to 323 906 kousků.

Sedan i kupé byly postaveny na stejné platformě. Jejich cesty se ale nakonec rozešly. Sedan se nakonec vyráběl až do roku 1972 a stal se základem pro již zmiňovanou řadu 5. Naproti tomu se elegantní kupé vydalo svou cestou a stal se výchozím model pro klasickou řadu 6 nebo “New six”.




Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.