Kontrolky v autě Škoda Octavia aneb světla na palubní desce

Praktické rady

Přidal sawyer, dne 11. 04. 2017,  0x


Škoda Octavia má výstražných kontrolek víc než dost. I zkušenějším řidičům některé znaky občas dělají problém. Často totiž připomínají spíše čínštinu než výstražné obrázky. Jaké jsou nejčastější kontrolky, se kterými se v Octavii můžeme setkat a co vlastně znamenají? Pozor! Některé nám dokonce mohou zachránit život.

Tip na začátek

Pokud se v kontrolkách pořádně nevyznáte, neváhejte popadnout servisní knížku anebo návod k obsluze, kde je vše pečlivě popsané. Některé kontrolky hlásí někdy až životně důležité informace o stavu vozidla, které by se rozhodně neměly podceňovat. Tak jaké jsou nejdůležitější z nich? Většinou je poznáte na základě vlastní intuice.

Stav motorové oleje

Kontrolka má podobu konvičky a můžeme se nám objevit ve žluté nebo červené barvě. Žlutá varianta je podstatně méně nepříjemná, jelikož s přicházejícím pípnutím signalizuje pouze nedostatek motorového oleje. Budete tedy muset zastavit a motor neprodleně dolít olej. Pokud se s rozsvícením znaku objeví hned několik pípnutí za sebou namísto jednoho, pravděpodobně se jedná o vadu snímače hladiny, s čímž budete muset zajet do servisu.

Pokud se na palubní desce objeví svítící červená konvička, je zle. Tlak oleje v motoru je příliš vysoký. Bez okolků zastavte a vypněte motor. Olej následně zkontrolujte, a pokud se hladina nachází pod dolní ryskou, doplňte jej.

Baterie a dobíjení

Typickým symbolem je obdelník, který má na jedné straně znak – a na druhé +. Tato kontrolka vás informuje o aktuálním stavu baterie, a pokud začne červeně blikat, jde pravděpodobně o problém s dobíjením baterie. Alternátor tedy nefunguje správně a bude nutné dojet k nejbližšímu servisu. Druhou příčinou může být spadlý klínový řemen. Pokud ale k servisu chceme vůbec dorazit, musíme vypnout veškerou elektroniku, tzn. rádio a klimatizaci, jinak se v průběhu cesty auto samo zastaví na základě nedostatku energie.

Pokud nám ale kontrolka baterie začne blikat společně s ukazatelem teploty a množství chladicí kapaliny, nezbyde nám nic jiného než zastavit a vypnout motor. V jiném případě by se totiž mohl poškodit anebo by rovnou došlo k jeho destrukci.

Chladicí kapalina

Poznáme ji podle znaku, který zobrazuje teploměr ve vodě. Obvykle se taktéž zobrazuje v červené a někdy i v modré barvě. Červená pochopitelně varuje, že je kapalina přehřátá. Nezbyde nic jiného, než zastavit, vypnout motor a chvíli počkat. Teprve až po spadnutí teploty můžeme zkontrolovat chladicí kapalinu.

Brzdy

Poznáme je podle kolečka, ve kterém je vykřičník. Nejčastěji se rozsvítí v případě, kdy jsme nechali zatáhnutou ruční brzdu. V kombinaci s kontrolkou ABS ale končí veškerá legrace. Neprodleně se totiž musí zkontrolovat hladina brzdové kapaliny.



Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.