Kontrola a diagnostika tlumičů

Praktické rady

Přidal leprikon, dne 13. 12. 2016,  0x


Společně s pružinami a stabilizátory vytváří tlumiče potřebné rozhraní mezi odpruženou a neodpruženou částí auta. Tlumiče eliminují nežádoucí pohyby karosérie v důsledku přejezdů nerovností na vozovce a neustále zajišťují styk kol s vozovkou ve chvíli jejich přejezdu. Hlavními cíly tlumičů je bezpečná a pohodlná jízda.

Postupem času se ale tlumiče opotřebovávají a přichází o své původní funkce. Řidič se těchto změn často ani nevšimne, protože se objevují postupně. Mezi pístnicí a vnitřní trubkou tlumiče pozvolna vzniká vůle, která snižuje účinnost tlumičů. Časem má problém auto zastavit na nerovném povrchu a potřebuje o několik metrů více, než tomu bylo před pár lety. Každá nerovnost přináší dvě rány na místo jedné. Stačí najet na díru a záď auta uskočí až o půl metrů. Jel řidič opatrně nebo je to známka vážného problému?

Jak poznat špatné tlumiče?

  • Auto se houpe a z pohledu protijedoucího auta to vypadá, jako že blikáte
  • I menší boční vítr vyvolá náklon karosérie auta
  • Na dezénu pneumatik vznikají plošky
  • V důsledku špatných tlumičů se mohou objevit další závady - prasklý silentblok či převodovka, upadnutí výfuku, atd.

Průměrná životnosti tlumičů se přitom pohybuje od 20 000 do 80 000 najetých kilometrů na českých silnicích a dálnicích. Jejich životnost však snižuje přetěžování vozidel a samozřejmě rozbité silnice, o které u nás není nouze. Kontrola tlumičů by se proto měla provádět po ujetí 60 000 - 80 000 kilometrů.

Špatný technický stav může mít za následek:

  • nižší účinnost brzd (delší brzdná dráha)
  • horší ovladatelnost vozidla při zatáčení nebo silném bočním větru
  • vyšší riziko smyku na mokrém povrchu vozovky
  • nižší účinnost ABS, ASR, ESP
  • zvýšené opotřebení pneumatik a dalších součástí
  • nerovnoměrné svícení světlometů způsobující oslnění protijedoucích aut
  • vznik aquaplaningu i při nízké rychlosti
  • nižší pohodlí posádky při jízdě
  • vyšší únavu řidiče a jeho nižší reakční dobu

Výše uvedená rizika jsou velmi nebezpečná, a proto je nutné tlumiče pravidelně kontrolovat. Kontrola a diagnostika tlumičů může probíhat 3 různými způsoby - poslechem, vizuálně a pomocí diagnostického přístroje.

Nejčastější závady tlumičů:

  • snížená účinnost
  • úplná neúčinnost
  • zadřený píst tlumiče
  • ohnutá pístnice
  • poškozené pružné uložení tlumiče

1. Kontrola a diagnostika tlumičů pomocí poslechem (jízdní zkouškou)
Tento způsob kontroly je subjektivní a provádí ji zkušený technik při jízdě “poslechem”. Výsledky kontroly závisí na základě znalostí a zkušeností technika. Poznat lze pouze to, zda je tlumič vadný či nikoliv.

2. Kontrola a diagnostika tlumičů vizuálně

Stejně jako v předchozím případě se jedná o čistě subjektivní metodu. Zhodnotit lze mechanické poškození, povrchovou korozi, stav uchycení a vůle silentbloků, stav pístnice (ohnutí, poškození) či těsnost a případný únik oleje.

3. Kontrola a diagnostika tlumičů pomocí diagnostického přístoje

Ke kontrole tlumičů by mělo docházet vždy při pravidelné kontrole podvozků (řízení, kola). Používá se speciální diagnostický přístroj, který dokáže odhalit parametrické změny a ověří, zda jsou tlumiče schopné dalšího bezproblémového provozu. Pokud jsou vadné, tlumiče je potřeba ihned vyměnit. Vadné tlumiče se totiž nikdy neopravují, ale rovnou mění za nové.



Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.