Kontrola a diagnostika tlumičů
Přidal leprikon, dne 13. 12. 2016, 0x
Společně s pružinami a stabilizátory vytváří tlumiče potřebné rozhraní mezi odpruženou a neodpruženou částí auta. Tlumiče eliminují nežádoucí pohyby karosérie v důsledku přejezdů nerovností na vozovce a neustále zajišťují styk kol s vozovkou ve chvíli jejich přejezdu. Hlavními cíly tlumičů je bezpečná a pohodlná jízda.
Postupem času se ale tlumiče opotřebovávají a přichází o své původní funkce. Řidič se těchto změn často ani nevšimne, protože se objevují postupně. Mezi pístnicí a vnitřní trubkou tlumiče pozvolna vzniká vůle, která snižuje účinnost tlumičů. Časem má problém auto zastavit na nerovném povrchu a potřebuje o několik metrů více, než tomu bylo před pár lety. Každá nerovnost přináší dvě rány na místo jedné. Stačí najet na díru a záď auta uskočí až o půl metrů. Jel řidič opatrně nebo je to známka vážného problému?
Jak poznat špatné tlumiče?
- Auto se houpe a z pohledu protijedoucího auta to vypadá, jako že blikáte
- I menší boční vítr vyvolá náklon karosérie auta
- Na dezénu pneumatik vznikají plošky
- V důsledku špatných tlumičů se mohou objevit další závady - prasklý silentblok či převodovka, upadnutí výfuku, atd.
Průměrná životnosti tlumičů se přitom pohybuje od 20 000 do 80 000 najetých kilometrů na českých silnicích a dálnicích. Jejich životnost však snižuje přetěžování vozidel a samozřejmě rozbité silnice, o které u nás není nouze. Kontrola tlumičů by se proto měla provádět po ujetí 60 000 - 80 000 kilometrů.
Špatný technický stav může mít za následek:
- nižší účinnost brzd (delší brzdná dráha)
- horší ovladatelnost vozidla při zatáčení nebo silném bočním větru
- vyšší riziko smyku na mokrém povrchu vozovky
- nižší účinnost ABS, ASR, ESP
- zvýšené opotřebení pneumatik a dalších součástí
- nerovnoměrné svícení světlometů způsobující oslnění protijedoucích aut
- vznik aquaplaningu i při nízké rychlosti
- nižší pohodlí posádky při jízdě
- vyšší únavu řidiče a jeho nižší reakční dobu
Výše uvedená rizika jsou velmi nebezpečná, a proto je nutné tlumiče pravidelně kontrolovat. Kontrola a diagnostika tlumičů může probíhat 3 různými způsoby - poslechem, vizuálně a pomocí diagnostického přístroje.
Nejčastější závady tlumičů:
- snížená účinnost
- úplná neúčinnost
- zadřený píst tlumiče
- ohnutá pístnice
- poškozené pružné uložení tlumiče
1. Kontrola a diagnostika tlumičů pomocí poslechem (jízdní zkouškou)
Tento způsob kontroly je subjektivní a provádí ji zkušený technik při jízdě “poslechem”. Výsledky kontroly závisí na základě znalostí a zkušeností technika. Poznat lze pouze to, zda je tlumič vadný či nikoliv.
2. Kontrola a diagnostika tlumičů vizuálně
Stejně jako v předchozím případě se jedná o čistě subjektivní metodu. Zhodnotit lze mechanické poškození, povrchovou korozi, stav uchycení a vůle silentbloků, stav pístnice (ohnutí, poškození) či těsnost a případný únik oleje.
3. Kontrola a diagnostika tlumičů pomocí diagnostického přístoje
Ke kontrole tlumičů by mělo docházet vždy při pravidelné kontrole podvozků (řízení, kola). Používá se speciální diagnostický přístroj, který dokáže odhalit parametrické změny a ověří, zda jsou tlumiče schopné dalšího bezproblémového provozu. Pokud jsou vadné, tlumiče je potřeba ihned vyměnit. Vadné tlumiče se totiž nikdy neopravují, ale rovnou mění za nové.
Komentáře:
Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.