Klepání v motoru při volnoběhu

Praktické rady

Přidal leprikon, dne 14. 11. 2016,  0x


Když je auto nové, běží bez problémů a závad. Časem se však jednotlivé části opotřebovávají a mohou se objevit závady, které je třeba vyřešit. Například u motoru se mnohé závady projevují nepříjemným zvukem, jakýmsi klapáním v motoru. O jaké závady může jít a co dělat?

Některé zvuky jsou samozřejmě zcela normální a jsou dokonce žádané. Abychom odhalili skutečné závady, je proto potřeba znát normální hladinu hluku a také různé zdroje hluků, které jsou běžné a žádné závady nesignalizují. To platí pro ventilový rozvod a rozdělovač, které bezhlučně ani běžet nesmí.

Příklady hluku (klepání) signalizujících závadu

Klepání v motoru, které je nežádoucí a ohlašuje závadu, může pocházet z různých částí motoru. Jedná se například o klikový hřídel, ojniční ložisko, píst, pístní čep či rozvody.

Závadu klikového hřídele poznáte podle kovového suchého zvuku, přičemž rychlost klepání se zvyšuje s rostoucími otáčkami. Příliš velká vůle v hlavním ložisku je poznat podle nepravidelného ostrého zvuku s přestávkami. Tento zvuk je nejpatrnější při rozjíždění.

Při závadě ojničního ložiska je zvuk (klepání) ostřejší než v případě hlavního ložiska. Nejvíce je slyšitelný při běhu naprázdno. Závadu ověříte tím, že odpojíte kabely k jednotlivým svíčkám.

Při poruše pístu se ozývá méně jasný a lehce zvonivý zvuk, který je slyšet při malých otáčkách motoru. Zde je příčinou nadměrná vůle mezi válcem a pístem, nebo mezi pístními kroužky a jejich drážkami. Ostrý kovový zvuk patrný při volnoběhu a vycházející z pístního čepu způsobuje příliš velká vůle mezi pístem a pístním čepem.

Klepání v motoru může vycházet také z rozvodu. Frekvence zvuků je poloviční, protože se vačkový hřídel otáčí polovičními otáčkami klikové hřídel. Důvodem bývá opotřebení nebo poškození mechanismu rozvodu či příliš velká ventilová vůle.

Pisklavé a ševelivé zvuky z motoru

Chrastivý a pisklavý zvuk v motoru může znamenat také vytahaný řemen. Děje se tak nejčastěji v zimě, kdy řemen ve vlhkém počasí snáze prokluzuje. Pokud není řemen popraskaný nebo jinak poškozený, problém se zvukem vyřeší jeho dopnutí.

Horší je ševelivý zvuk, které je slyšet při volnoběžných otáček. Příčinou bývá vadná kladka řemene pomocných agregátů nebo ložisko alternátoru. Tuto závadu je doporučeno vyřešit co nejdříve. Pokud není závada odstraněná včas, může ložisko odejít úplně a alternátor se jednoduše zastaví.

Pomoci může dekarbonizace

Závady v motoru způsobují karbonové úsady, které se usazují v motoru a postupně zanáší mazací kanály, sací a výfukové ventily, spalovací komoru, vstřikovací trysky, výfukový systém a katalyzátor. Úsady snižují výkon motoru, zvyšují spotřebu, způsobují nepravidelné zážehy, špatné startování a mohou mít za následek i ono klepání.

Řešením je odstranění úsad neboli dekarbonizace, která zajistí:

  • vyčištění vstřikovacích trysek
  • odstranění úsad a vyčištění spalovací komory
  • vyčištění ventilů
  • odstranění problémy při startování
  • odstranění nepravidelného chodu motoru
  • snížení emisí
  • zvýšení výkonu a komprese
  • zmenšení klepání motoru při volnoběhu
  • snížení spotřeby
  • prodloužení životnosti katalyzátoru



Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.