Klepání a vibrace volantu při jízdě a brzdění
Přidal leprikon, dne 22. 02. 2017, 0x
Jízda novým vozidlem je opravdový zážitek. Auto doslova voní novotou a při jízdě spokojen vrní auto i řidič. Auto však nezůstane novým věčně a po určité době se začnou projevovat známky opotřebení. Jednou z potíží, se kterou si řidiči neví rady, je klepání a vibrace volantu při jízdě a někdy i při brzdění. Co může být příčinou?
Než se vrhneme do zmíněné problematiky, řekněme si něco o správné péči o auto. Auto je spotřební zboží, sice velmi drahé, ale stále jen spotřební věc, která se používánímpostupně opotřebovává a ničí. Platí zde všeobecné pravidlo - čím lépe se o nové auto staráte, tím déle vám vydrží v dobrém stavu.
U pravidelně servisovaného auta se všechny mouchy a problémy odstraní již v začátku. Naopak, pokud vlastník vozidla servisní prohlídky ignoruje, první problémy může očekávat poměrně brzy. A oddalované opravy vyjdou ve výsledku vždy dráže než každoroční servisní prohlídka.
Jedním z častých problémů, které řidiče trápí je klepající a vibrující volant za jízdy nebo při brzdění. Příčin může být více. My se na ně podíváme blíže. V zásadě je třeba rozlišit, zda volant nefunguje tak, jak by měl, při jízdě nebo při brzdění.
Klepající a vibrující volant za jízdy
Pokud při jízdě pociťujete nepříjemné rázy, klepání a vibrace volantu, příčiny jsou obvykle tři:
Za prvé za klepajícím volantem stojí mechanické poškození disku či pneumatiky, k němuž dojde velmi snadno. Stačí projet výmol nebo výtluky na silnicích. O oboje není na českých silnicích nouze. Disky je možné po odborném posouzení opravit nebo při vážnějším poškození vyměnit. Poškozené pneumatiky z bezpečnostních důvodů vyžadují výměnu téměř vždy.
Za druhé mohou být na vině špatně vyvážená kola. Kola je nutná převážit při každé výměně pneumatiky. Tedy na jaře i na podzim. Ušetřit pár korun se v tomto případě nevyplácí. Jakmile nejsou kola správně vyvážená, řidiči to pociťují jaké rázy do volantu či silné vibrace. Kromě toho zde hrozí riziko v podobě uvolnění nevyváženého kola v závaží. Řidiči tak jak tak bude muset na vyvážení. Proto je lepší to udělat ve chvíli, kdy se to dělat má. Řidič si ušetří čas a samozřejmě i peníze.
Za třetí může být na vině poškození částí podvozku nejčastěji z důvodu přirozeného provozu, opotřebení a staří auta. Pokud například špatně fungují tlumiče, na dezénu pneumatik se začnou vytvářet plošky. Jsou-li poškozené silentbloky ramen nápra (stabilizátoři), klepání volantu se ozývá při přejetí nerovností, a při průjezdu zatáčkou auto “plave”. Řešením je odvézt auto do servis a nechat podvozek opravit.
Klepající a vibrující volant při brzdění
Pokud se projevuje klepání a vibrace volantu při brzdění, nikoliv při jízdě, bývají hlavní příčinou nedostatečně fungující brzdové kotouče. Brzdy a jejích komponenty nevydrží věčně a po čase je nutné je vyměnit. Výrobci nedoporučují žádný interval, výměna je závislá na provozu vozidla a samozřejmě i způsobu řízení a celkové péče o vůz. Moderní vozidla nutnost kontroly oznámí rozsvícení kontrolky na přístrojové desce.
Starší vozidla je třeba “poslouchat”. Nerovnosti a poškození kotouče se projeví právě vibracemi. Pokud při prudším brzdění začne vibrovat volant nebo dokonce celé auto, brzdové kotouče intenzivně volají po výměně. A nezapomeňte, že společně s brzdovým kotouči se VŽDY mění i brzdové destičky. Nesnažte se šetřit na nepravém místě. Slabý motor vás možná odsune na poslední místo a nebudete nejrychlejší, ale nefunkční brzdy vás ale mohou dokonce zabít.
DOBRÁ RADA NA ZÁVĚR: Nezapomínejte na pravidelný servis. Veškeré problémy důkladná prohlídka odhalí a odstraní ještě předtím, než jej začnete vůbec vnímat. Kromě toho, že vám auto vydrží déle jako nové, zabráníte problémům včas a ušetříte si nemalé výdaje.
Komentáře:
Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.