Kde je řídící jednotka podvozku

Technika a design

Přidal leprikon, dne 9. 10. 2016,  0x


Moderní automobil je složitý stroj. Například takové řídící jednotky jsou věda sama o sobě. V autě není není pouze jedna, jak by se mohl laik domnívat. Je jich tam hned několik. Jedná se například o řídící jednotku motoru, převodovek a také jednotky, které slouží k regulaci a řízení podvozku. Tyto jednotky zahrnují ABS, ASR a ESP a další.

Řídící jednotka protiblokovacího systému ABS

Hlavní funkcí této jednotky je zajištění stability automobilu za každé situace na hranici fyzikálních zákonitosti. Dokáže včas rozpoznat nebezpečí nestabilních jízdních situací a okamžitě je vyrovnat a udržet stabilitu jízdy.

To znamená, že brání zablokování kol při prudkém brzdění při jakékoliv velikosti ovládací síly na brzdný pedál. Řídící jednotka v takovou chvíli snímá otáčky každého kola zvlášť. Kolo, jenž se vlivem brzdění přestalo točit, okamžitě pomocí hydraulické jednotky odbrzdí a opět  zabrzdí. Tento proces je opakován 10x až 20x, čímž dojde k zabránění trvalému zablokování kol u automobilu.

Řídící jednotka protiprokluzového systému ASR

Tato řídicí jednotka má na starosti regulaci hnacího momentu, které je na kole přiváděn podle aktuálních adhezních podmínek. Jedná se o důležitou jednotku podvozku, jelikož dokáže zabránit proklouznutí kola za jízdy. Jednotka neustále sleduje otáčky u všech kol. K rozdílu může dojít v důsledku zablokování nebo prokluzu jednoho z kol.

Při použití systémů ABS a ASR zároveň je nakonec použita pouze jedna řídící jednotka pro oba systémy. Pokud jednotka zaregistruje prokluzování některého kola, zasáhne regulační systém ASR. Ta je možná čtyřmi různými způsoby - motorová regulace, brzdová regulace, regulace uzavírání diferenciálu nebo zásah do spojení motoru s hnacími koly.

Řídící jednotka elektronické stabilizace jízdy ESP

ESP v podstatě rozšiřuje předchozí dva systémy. Je to elektronická stabilizace jízdy, která slouží ke zvyšování stability automobilu projíždějícího zatáčku, kdy snižuje riziko smyku při následném brzdění nebo zrychlení.  Zatímco systémy ABS a ASR dokáží ovládnout skluz nebo prokluz v podélném směru, ESP to zvládá v příčném směru.

Pomocí snímačů příčného či bočního zrychlení a natáčení vozidla kolem osy otáčení řídící jednotka systému ESP zjistí, že se automobil dostal do tzv. příčně dynamického kritického stavu. V takovém případě zasáhne do brzd jednotlivých kol aktivací akčních členů. Díky komunikaci s řídící jednotkou motoru dojde k přibrzdění příslušných kol, čímž jednotka uměle vytvoří točivý moment kolem svislé osy automobilu. Dojde tak ke kompenzaci nežádoucího nedotáčivého či přetáčivého pohybu automobilu.



Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.