Kaiser Special - luxusní vůz za hubičku
Přidal vladimirnovak, dne 19. 08. 2018, 0x
Americká automobilka Kaiser slavila největší úspěchy na konci 40. let, kdy světu představila dvě řady luxusních vozidel. Tu levnější představuje model Kaiser Special, tu dražší modely Frazer Six a Manhattan. Jelikož Kaiser Special se lišil "pouze" příznivější cenou, byl velmi oblíbeným autem.
V červenci 1945, krátce před koncem druhé světové války, založil zámožný podnikatel a majitel loděnic Američan Henry J. Kaiser společně s Josephem W. Frazerem, prezidentem menší automobilky, vlastní společnost na výrobu aut. Logicky ji pojmenovali po sobě Kaiser-Frazer. Aby měli, kde vyrábět nová vozidla dle svých představ, koupili továrnu v Michiganu. První prototyp představili hned následující rok. Úspěch byl ohromný a sériová výroba tak mohla být zahájena už v létě 1946.
Luxus na čtyřech kolech za 1 800 dolarů
Levnější Kaiser Special byl k mání za cca 1 800 dolarů, dražší Kaiser Frazer Six a Manhatten byly o 200 až 400 dolarů dražší. Ve vzhledu a výbavě se však jednotlivé modely nelišily. Měly stejnou karosérii, trochu jinak vypadala pouze maska a nárazníky. O levnější model byl proto výrazně vyšší zájem. Jenom v roce 1947 bylo prodáno více než 65 tisíc kusů!
V roce 1947 byl do světa vypuštěna první generace Kaiser Special K-100. Karosérii navrhl designér Howard Darrin přezdívaný “Dutch”. Měl tzv. pontonový tvar karoserie, které chyběly tehdy používané vystupující blatníky. Přední světlomety byly umístěné v blatnících, přední okno bylo dělené a výraznou masku chladiče zdobilo ohromné logo v podobě písmene K a býka. Do auto se vešlo šest lidí. Pohodlně. Vůz poháněl řadový šestiválec o objemu 3 707 cm3 a výkonu 100 koní. Dosahoval maximální rychlosti až 133 km/h.
Modernější je lepší
Kaiser Special K-481 z roku 1948 se dočkala drobných změn. Vlastně šlo o jednu jedinou změnu. Odlišně vypadal přední nárazník se čtyřmi svislými pruhy. Vše ostatní včetně pohonné jednotky zůstalo při starém. Prodáno bylo přes 90 kusů.
Větších změn doznal další model z roku 1949 Kaiser Special K-491. Automobilka do modernizace oblíbeného modelu tehdy investovala 10 milionů dolarů. Výsledkem byl nižší, delší a celkově modernější vůz. Nejvýraznější změnou prošly nárazníky se dvěma svislými sloupky a maska chladiče. Koncová světla byla oproti předešlým modelům větší.
Speciality v podobě cestovního modelu a kabrioletu
V roce 1949 si zájemci mohli zakoupit téměř cestovní nebo pracovní, jak kdo chtěl, model Kaiser Traveller K-4915, který měl otevíratelnou zadní část vozu. Navíc bylo možné sklopit zadní lavici, čímž vznikl velký zavazadlový prostor podobný jako u tehdejších dodávek. Ve stejném roce se na trhu objevil také kabriolet se čtyřmi dveřmi.
V roce 1949 se prodalo dalších 80 tisíc kusů úspěšného modelu Kaiser Special. Přesto se automobilka neustále pohybovala v červených číslech. Proto v roce 1951 přišly s druhou generací modelu Kaiser Special, která se pyšnila modernějšími tvary a vyšším výkonem. Vyráběl se až do roku 1955, kdy automobilka Kaiser-Frazer zanikla.
Komentáře:
Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.