Kaiser Darrin - elegantní roadster, který prosadila žena

Veteráni a historie

Přidal ladavejvara, dne 1. 04. 2019,  0x


Některá auta jsou krásná pouze tehdy, jsou-li nová. Jen pár aut si své kouzlo uchová navždy bez ohledu na rok výroby. Jedním z nich je vysoce elegantní americký roadster Kaiser Darrin z poloviny 50. let. Nebýt však nadšené manželky jednoho z vlastníků automobilky, nikdy by se nedostal do výroby.  


Po druhé světové válce americký automobilový trh zaplavily malé roadstery dovezené z Evropy. Jejich hlavní výhodou byla relativně nízká cena. To si americké automobilky nenechaly líbit a pustily se do vývoje a výroby vlastních sporťáků. Mezi první vlaštovky patřily legendární vozy Chevrolet Corvette a Ford Thunderbird. Mezi zajímavé pokusy patřil také tento dvoumístný roadster Kaiser Darrin od automobilky Kaiser Motors.


Kaiser Darrin - kdo byl Howard “Dutch” Darrin?

Pod přezdívkou “Dutch”, český Holanďan, se ukrýval americký automobilový designér Howard A. Darrin. Svou kariéru kupodivu nezahájil v rodné Americe, ale v Paříži, kde na počátku 20. let 19. století se svým kolegou americkým designérem Thomasem L. Hibbardem založili designérskou společnost Hibbard & Darrin.


Společně navrhovali karoserie k luxusním vozům. Během hospodářské krize, kdy čelili nedostatku zakázek, se jejich cesty rozdělily. Hibbard se vrátil do Ameriky a začal pracovat pro koncern General Motors. Darrin zůstal ve Francii, našel si nového spolupracovníka a založil novou společnost Fernandez & Darrin.


Nakonec se i on v roce 1937 před vypuknutím druhé světové války vrátil do Ameriky a začal pracovat pro menší automobilku Kaiser-Frazer jako nezávislý konzultant. Na počátku 50. let začal pracovat na návrhu dvoumístného roadsteru. Kaiserovi se návrh nelíbil, se sportovními vozy totiž vůbec nechtěl začínat. Jeho manželka jej však přesvědčila, že je to krásný vůz a že by byla škoda jej zavrhnout.


Kaiser Darrin - krásný a zajímavý, přesto neuspěl

Na první pohled byl a stále je Kaiser Darrin velmi elegantní a krásný vůz. Měl však řadu chyb, kvůli kterým nebyl schopen konkurovat slavnějším vozům jako Corvette a Thunderbird. Plusové body získal za neotřelé tvarování karoserie mezi předními a zadními blatníky, kde se ostře láme. Dveře se otevíraly tak, že se zasunuly do blatníků, což bylo na svou dobu hodně zajímavé řešení. Bohužel také dost poruchové.


Malá přední maska nahoře zaoblená a dole ve tvaru V vzbuzovala rozporuplné pocity. Některým lidem totiž připomínala tvar úst připravených k polibku, což se někomu líbilo a někdo to naopak odsuzoval. Plátěná střecha si skládala do prostoru za sedadly. Opět bod za oddělená víka pro střechu a kufr.


Jako pohonná jednotka byl zvolen řadový šestiválec Willys o objemu 2 638 ccm a výkonem 90 koní (66 kW), což nebylo na sportovní vůz nic moc. Kaiser Darrin se rozjel maximální rychlostí 155 km/. To byl první důvod, proč Kaiser Darrin nemohl nikdy uspět na trhu ve své době. Navíc byl poruchový a k tomu všemu s cenou 3 700 dolarů dost drahý. Nakonec se prodalo pouze 435 kusů.





Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.