Kaipan - nejkrásnější auta od nejmenší české automobilky

Technika a design

Přidal petrpu001, dne 16. 01. 2018,  0x


Jako malý si Michal Hradský představoval, že se stane prezidentem. Naštěstí pro nás automobilové nadšence jej dětský sen časem přešel. Objevily se ale sny nové. Sny o autě, které si sestaví vlastníma rukama. Z jeho snu se nakonec stala realita v podobě nejmenší české automobilky Kaipan, která vytváří úchvatné modely už 26 let.


Michal Hradský si už jako mladík zamiloval sportovní vůz Lotus Seven z roku 1957. Nejednalo se o klasický vůz na silnice, ale spíše velice zajímavou hračku pro klubové závodění. Co na něm však bylo nejlepší, byla možnost si jej sestavit jako stavebnici. A jelikož Michal chtěl mít doma jeden krásný kousek pouze pro sebe, začal se hned po sametové revoluci poohlížet po stavebnici vysněného Lotusu. 


Lotus 7 Michal Hradského uchvátil na první pohled

První krok k vlastní automobilce

Založit automobilku nebyl původní Michalův sen. Spíše to vyplynulo ze situace okolo shánění Lotusu. Michal nakonec nezískal homologaci pouze pro jeden vůz, ale ihned pro sériovou výrobu. A tak byla v roce 1992 založená nejmenší česká automobilka Kaipan. Není divu, že úplně prvním modelem byla replika Lotus Seven - Kaipan 47.

První model Kaipan 47 se vyráběl od roku 1997 do roku 2001

Dnes je tomu 26 let od založení firmy. Byť se jedná o nejmenší automobilku u nás, je velice úspěšná. S velkými automobilkami se sice srovnávat nemohou, to však není ani Michalův cíl. Výroba malých sportovních aut je pro něho a jeho malý tým srdcovou záležitostí. Zaměřuje se na výrobu aut na míru, specifických aut, která se odlišují od běžné uniformní produkce. Už na dálku vozidla Kaipan doslova křičí, že jsou něco extra. A ostatní si jich všímají.

Hlavně neusnout na vavřínech

Celkem Kaipan vyrobil téměř 400 Kaipanů různých typů, 12 prototypů elektromobilů (4 stále jezdí) a mnohá vozidla byla schválena i pro silniční provoz. V současné době jsou k mání modely Kaipan 14, 16 a v omezené míře také Kaipan 57.


Aktuálně prodávané modely Kaipan 14, 16 a 57

Výrobou tří aktuálních modelů práce Michala Hradského a jeho týmu nekončí. Vedle toho se firma intenzivně věnuje vývoji pohonů. Stále více se zaměřují na elektrický pohon. Hlavním důvodem jsou přísnější emisní předpisy EU. Pro firmu je totiž nemožné vyvíjet a vyrábět vlastní spalovací motory. Zpravidla tak musí auto, z něhož chtějí použít motor, koupit celé a rozebrat. Naproti tomu elektrické motory si automobilka může vyrábět sama. V roce 2010 byl představen první prototyp elektromobilu Kaipan VoltAge.


Jakový Kaipan vůbec vzniká?

Jedním z prvních modelů je Kaipan 14, který se vyrábí dodnes. Základem je postarší Favorit, z něhož jsou použity motor, převodovka, nápravy, brzdy, řízení, řazení, výfuk, nádrž, elektroinstalace a další díly. To vše je osazeno do zcela nové karosérie s novými sedadly a vyztuženým rámem, novými světly, zpětnými zrcátka apod.




Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.