Jowett Jupiter - malý, ale šikovný sporťák
Přidal tommaly, dne 15. 08. 2018, 0x
Automobilová historie je plná úžasných vozů, které obdivujeme x desítek let po jejich vzniku. Jedním z nich je malý roadster Jowett Jupiter, který ve svých útrobách ukrýval výkonný čtyřválec o objemu 1486 cm3 a maximálním výkonu 61 koní. To je na počátek 50. léta slušný výkon.
Jowett Jupiter byl název dnes již neexistující britské automobilky. Ta v roce 1947 přišla s nápadem na výrobu automobilu určeného primárně pro cesty. Jednalo se o čtyřdvéřový sedan Jowett Javellin. Použitý motor nebyl nijak zvlášť výkonný, přesto se vozidlu dařilo v závodech. Těžko se divit rozhodnutí automobilky, že stejnou pohonnou jednotku použila do menšího sportovního vozidla Jowett Jupiter.
Dvoumístný roadster Jowett Jupiter byl poprvé veřejnosti předveden v roce 1949 na autosalonu v Londýně a o rok později v New Yorku. Překvapení se nekonalo a podle očekávání byl o svižný malý sportovní vůz velký zájem.
Elegantní karoserie a moderní podvozek
Návrhem tvaru karoserie byl pověřený talentovaný designér Reg Korner, který tehdy působil přímo v automobilce Jowett. Zhlédl se v jednoduché dvoumístné karoserii vyrobené z hliníku a částečně i oceli. Vůz byl určený pro dvě osoby, při troše snahy se tam ale vcelku pohodlně vešli tři štíhlí cestující.
Vpředu měl Jupiter Jowett výraznou masku rozdělenou do tří částí - prostřední část byla svislá a dvě postranní vodorovné. Mezi masku chladiče a blatníky byly elegantně zapuštěny přední světlomety. Přední okno ve tvaru šípu mělo po stranách vozu trojúhelníková okénka.
Pohledná karoserie byla posazena na moderním podvozku, který zkonstruoval Rakušan Eber von Eberhorst. Ten v této době působil v závodní stáji ERA. Z jeho dalších “děl” je znám zejména závodní vůz Typ D pro Auto Union. Podvozek byl vyroben z ocelových trubek o kruhovém průřezu, před přední nápravou s nezávislým zavěšením byl umístěný jeden a půl litrový motor.
Malý vůz, velký sportovec
Jowett Jupiter poháněl vodou chlazený plochý čtyřválec. Jeho objem byl 1486 cm3 a výkon činil 61 koní (45 kW). Při jízdě mohl jet maximální rychlostí až 137 km/h. Varianta Mk1 měl vyšší výkon motoru 63 koní a maximální rychlost 145 km/h. V roce 1951 byly vyrobeny tři závodní verze označené R1. Roadster Jowett Jupiter byl oblíbený nejen na veřejnosti, ale úspěchy sklízel i na závodech.
V roce 1950 zvítězil Jowett Jupiter ve 24hodinovém závodu Le Mans v kategorii vozů do 1,5 litru a dvojici jezdců Wis a Wisdom se podařilo dokonce překonat rychlostní rekord. Vítězství zopakovali jezdci Becquart a Wilkins hned následující rok. Ve stejném roce Jowett Jupiter zvítězil v závodě Rallye Monte Carlo, Rallye Lisabon a Tourist Trophy.
Komentáře:
Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.