JK 2500 - československé ferrari od geniálního konstruktéra Kubinského
Přidal honzarudovous, dne 17. 03. 2019, 0x
Československý automobilismus se může pochlubit celou řadou významných osobností z doby společné historie. Zapomenout bychom rozhodně neměli na geniálního slovenského konstruktéra Júlia Kubinského, který je autorem krásného cestovního kupé JK 2500.
Pravděpodobně nejslavnějším autorem Kubinského tvorby je sporťák JK 2500 připomínající elegantní italské (Ferrari) a britské (Aston Martin) sportovní automobily z 50. let. Než se pustil do práce na JK 2500, měl už za sebou několik projektů osobních automobilů. Prvním byl prototyp K&K Speciál, na kterém pracoval společně s bratislavskou automobilkou Koller a spol. Po nečekaném znárodnění firmy bohužel zůstalo pouze u jediného prototypu.
V roce 1946 se podílel na vývoji a výrobě závodního vozu Mono společně se závodníkem Karlem Váchalem. Pokud vám tento vůz nic neříká, není divu. Nejednalo se o příliš úspěšné závodní auto. Vylepšený model Mono JK II pro závodníka Karla Valšína byl zničen při nehodě s nákladním vozem.
JK 2500 - od Tatry má pouze motor
Na svém životním díle začal Kubinský pracovat na začátku 50. let. Tehdy působil ve společnosti Karosa, která jeho projektu nejprve dala zelenou. Bohužel podpora netrvala dlouho a po ukončení oficiálního projektu jej Kubinský dokončil doma ve své garáži v roce 1955. Podvozek vyrobil z běžných lešenářských trubek.
Většinu dílů si vyrobil sám, výjimečně si některé části musel nechat vyrobit na zakázku. Například takový motor byl od automobilky Tatra a jednalo se o osmiválec o objemu 2,5 litrů a výkonem 75 koní. Než se jej dočkal, používal italský řadový šestiválec Alfa Romeo. Hotový vůz představil v časopise Svět motorů v roce 1956 a ke slavnostnímu odhalení došlo až o dva roky později v Kopřivnici.
JK 2500 - od velkolepých plánů k jedinému prototypu
Elegantní cestovní kupé vyvolalo ohromný ohlas a nadšení. Tatra Kubinskému okamžitě nabídla práci a díky tomu motor vyměnil za lepší s výkonem 140 koní. JK 2500 bylo schopné jet rychlostí až 200 km/h. Tatra měla v plánu vyrobit dalších 5 produkčních kusů. Bohužel k tomu z neznámých důvodů nedošlo a jediný prototyp si Kubinský ponechal pro osobní potřebu.
Třináct let s ním jezdil, než se rozhodl jej z rodinných důvodů prodat. Trasu mezi Brnem a Bratislavou údajně jezdil za rekordní čas. Bohužel nikdo neví, kde JK 2500 nakonec skončil. Můžeme jen doufat, že si jej naleštěný a ve funkčním stavu drží nějaký slušný sběratel. Snad se jednoho objeví a každé srdce automobilového fanouška zaplesá.
Komentáře:
Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.