Jak na diagnostiku řídicí jednotky motoru
Přidal sawyer, dne 15. 11. 2016, 0x
Diagnostika řídící jednotky automobilu patří mezi poměrně nové služby, které nabízí servisy a opravny vozů. Pokud si nevíte rady s tím, co od tohoto složitějšího systému dá očekávat, důvod a následnou problematiku si postupně rozebereme.
Jak je to s diagnostickou u automobilů?
Obvykle se jedná převážně o kontrolu elektronické řídící jednotky. S dobou, ve které výrazně nabývá i počet moderních technologii, se nemůžeme divit, že se podobné inteligentní přístroje a zařízení stále častěji objevují i v automobilovém průmyslu. Čím dál více vozů je dnes vybavováno speciálními elektronickými řídícími jednotkami, které zde nejsou jen proto, aby se zvedla cena výrobku.
Funkčnost a rozšířené možnosti automobilů nejsou základním důvodem používání podobných součástek. Elektronické řídící jednotky jsou dnes vybavovány především tzv. pamětí závad, prostřednictvím které lze snáze rozluštit skryté i méně skryté závady, které se mohly objevit v motoru. Jedná se tedy o moderní a podstatně méně náročný způsob, jak objevit a také vyřešit možné poruchy, bez toho aniž by se musela provádět hloubková a časově náročná mechanická kontrola. Velkou výhodou je navíc i to, že diagnostika řídící jednotky dokáže přijít i na závady, které se neprojevují pravidelně.
Jak se diagnostika provádí?
Ve vozidle s elektronickou řídicí jednotkou se nachází i diagnostický konektor. Pokud bychom vše měli vysvětlit jednoduše, ve své podstatě princip spočívá v připojení konektoru do počítače či podobného zařízení. To ovšem musí obsahovat příslušný program, který z paměti závad dokáže možné poruchy vyčíst. Pomocí takového programu lze navíc řídicí jednotky i různě aktualizovat, přenastavovat, měřit příslušné hodnoty, zjistit příslušné údaje z čidel anebo dokonce zjištěné závady mazat pro případ, že by se vyřešily.
Diagnostika sériová
Diagnostiku řídicí jednotky bychom mohli rozdělit hned na dva druhy. Tou první je sériová, během které obvykle dochází ke zmíněnému rozpoznávání a zjištění závad. Dokáže navíc číst i další hodnoty, a to např. i ze snímačů a ze součástek. Za její pomoci se také provádí měření a přenastavení. Dále umí také otestovat funkci čerpadla, škrticí klapky apod. Pokud sériová diagnostika nesplní své, je třeba přejít k dalšímu kroku.
Paralelní diagnostika
V tom případě se využívají především výhody digitálního osciloskopu. Jedná se o nenahraditelný přístroj, se kterým je čtení závad přesnější než v prvním případě, a to především proto, že dokáže kontrolovat hoření ve válci, nastavení rozvodů a proud vstřikovače PD, což prvotní sériová diagnostika neovládá.
Ceny za podobné ,,vyšetření“ automobilu jsou různé na základě typů servisu. Cena se ale převážně pohybuje okolo 1 000 Kč při sériové diagnostice. Osciloskop bývá dražší a cena je proměnlivá.
Komentáře:
Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.