Jak na dekarbonizace motorů

Praktické rady

Přidal leprikon, dne 25. 10. 2016,  0x


I nový motor se časem a užíváním opotřebovává. Jedním z problémů bývají úsady, které se v motoru usazují z paliva, oleje, ostatních kapalin i nasávaného vzduchu. V žádném případě se nejedná o o chybu či vadu. Jednoduše řečeno, je to v podstatě vlastnost každého motoru.

Úsady v motoru jeho životnosti samozřejmě neprospívají, a proto se doporučuje jejich odstranění neboli dekarbonizace. Dekarbonizace motoru se provádí u:

  • palivového systému
  • sacího traktu
  • automatické převodovky
  • výplach motoru

Dekarbonizace palivového systému

Palivový systém lze preventivně čistit pomocí speciálních přípravků, které se přidávají do palivové nádrže. Jako prevenci je vhodné jej přidávat cca každých najetých 10 000 km. Přípravek se liší pro benzinové a naftové motory, pozor na to. Je-li palivový systém zanesený příliš, dekarbonizaci motoru je nutné provést pomocí speciálního přístroje, který se napojí na motor. Dekarbonizace v některých případech odstraní závady, jako je špatné startování, nepravidelný chod motoru, apod.

Dekarbonizace sacího traktu

Přes vzduchový filtr se do sacího motoru dostávají drobné částečky a mastnota a mohou jej časem úplně ucpat. Jakmile vzniklé usazeniny ztvrdnou, nelze je snadno odstranit. Výsledkem je zvýšená spotřeba a nižší výkon. U naftových motorů se objeví zvýšená kouřivost. Dekarbonizace speciálním přístrojem usazeniny uvolní, sací prostor se pročistí a znovu funguje, jak má. Se sacím traktem se vyčistí sedla ventilů, kanály v  hlavě a průchodem spalin i katalyzátor.

Dekarbonizace automatické převodovky

Automatická převodovka vyžaduje pravidelnou údržbu a cca každých 60 000 najetých kilometrů je vhodné vyměnit náplň, v níž se rovněž usazují částečky. Nejvyšší čas přichází ve chvíli, kdy převodovka začne jakoby “zlobit”. Kope a motorista mívá pocit, že neví, jakou rychlost zařadit. Po výměně náplně (kapaliny) začne automatická převodovka opět fungovat.

Výplach motoru

V prostoru motoru se pohybuje motorový olej,  z něhož se rovněž vytváří úsady. Nejhorší jsou motorové oleje určené pro dlouhý interval výměny, který motor a jeho části opotřebovávají výrazně více. Pomocí speciálního přípravku lze motor doslova vypláchnout. Společně s výplachem je nutné provést výměnu motorového oleje a ideálně i olejového filtru.

Poškozuje dekarbonizace motor?

Občas se vyskytne názor, že dekarbonizace motoru neprospívá ale naopak jej poškozuje. Čištěním se údajně poškodí vstřikovače či jiné části motoru. Správná dekarbonizace motoru je o tom, kdo ji provádí a jaké přípravky používá. Levné a nefunkční výrobky opravdu motoru neprospívají, a proto je vhodné vybírat pouze kvalitní dekarbonizační přípravky od ověřených firem a ideálně v servisu, ne na benzínkách. Ušetřit se v tomto případě opravdu nevyplácí.



Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.