Jak jezdit s naftovým motorem

Praktické rady

Přidal sawyer, dne 17. 10. 2016,  0x


Naftový či vznětový motor potřebuje rozdílná opatření nežli klasický benzínový. Na co bychom si při jízdě ale i samotném startování měli dávat pozor a na co jsou automobily, které jezdí na naftu, obzvláště citlivé? Možná budete překvapení, až zjistíte, co všechno jste doposud se svým nafťákem dělali špatně…

S naftou se dělají chyby už při startování

Většina řidičů má tendenci startovat jakýkoliv motor hned několik minut. Síla zvyku pochází především od benzínových motorů, u kterých mají především starší modely problémy s ohříváním v chladnějším počasí.  U TDI motorů bez turbodmychadla jsou ale podobné snahy o zahřátí zbytečné, jelikož startováním nedosáhnete provozní teploty kvůli snížené produkci tepla. Nemá tedy smysl pokoušet se auto předem zahřát anebo jej dokonce pořádně protůrovat. Podobnými pohnutkami můžete akorát poškodit motor. Všeobecně je nejlepší nastartovat a vydat se na cestu.

Naftový motor potřebuje správnou teplotu

Důležitým faktorem při jízdě je správná provozní teplota, která by se v rámci vznětového agregátu měla neustále udržovat. Problém pak může nastat v případě, kdy vjedete do kolony. V takové situaci je už udržování tepla složitější, lze si k tomu ale dopomoci např. přitopením či zapnutím vyhřívání sedadel.  Důležité je dívat se především na zahřátí oleje, který by měl mít minimálně 70°C, aby docházelo ke správnému promazávání. Nutno podotknout, že ohřátí oleje na takovou hodnotu bude za stálé jízdy trvat minimálně 15 minut.

Studený diesel vede k destrukci

Dokud nedojde k prohřátí na zmíněnou standartní teplotu, je třeba s vozem manipulovat s rozvahou. Zvýšené otáčky za studena nejsou po mechanické stránce pro motor rozhodně nic příjemného, jelikož dochází ke špatnému promazávání součástek, což společně s nedostatečně vyrovnaným zahříváním vede k jejich poškození a opotřebování. A věřte tomu, že náhradní díly do naftového motoru jsou podstatně finančně náročnější než do benzínového, a navíc zde hraje roli i jejich horší dostupnosti.

Nárazové vypnutí motoru

Diesel rozhodně nepatří k těm motorům, kterým neškodí prudké sešlápnutí brzdy. Při vyšších otáčkách je potřeba postupně ochlazovat teplotu. Zapomeňte tedy na extrémně rychlou jízdu na dálnici a následné prudké zabrzdění. Pokud hodláte vypnout motor, je dobré začít postupně ubírat na teplotě, což způsobíte především pozvolným zpomalováním. V jinačích případech je odrovnání turbodmychadla téměř zaručeno.

Vyplatí se vznětový motor?

Naftový motor není rozhodně záležitosti pro každého. Vyžaduje značnou míru trpělivosti a především citlivosti. Obvykle má podstatně nižší spotřebu než benzínová vozidla, nevýhody ale tkví především v pořizovací ceně automobilů s dieselem a následné manipulaci s nimi. Bohužel je to právě neurvalá jízda dnešních řidičů, která vede k jejich opotřebení a následnému zničení.



Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.