Jaguar XK120 - druhý svého jména

Garáž nejlepších vozů

Přidal ondrousek, dne 4. 02. 2019,  0x


V říjnu 1948 představila populární britská automobilka Jaguar v Londýně svou žhavou novinku v podobě luxusního modelu Jaguar XK120. V době, kdy byl uveden na trh, se díky maximální rychlosti přes 193 km/h stal nejrychlejším automobilem na světě.


Dvoumístný sportovně laděný Jaguar XK120 byl teprve druhý sportovní vůz, který Jaguar vyrobil. Tím prvním byl legendární předválečný kousek Jaguar SS 100. Kromě roadsteru se vyráběl také ve variantách kupé FHC a DHC se stahovací střechou. Celkem bylo v továrně v Coventry vyrobeno více než 12 061 kousků. 


Jaguar XK120 - pojmenován podle maximální rychlosti

Nenechte se mýlit. Číslovka 120 nepředstavuje pouze 120 km/h. Bavíme se o britském vozidle a Britové, jak známo, používají pro určení vzdáleností jednotku míli. V tomto případě Jaguar XK120 byl schopen jet rychlostí až 120 mil/h, což je zhruba 193 km/h. To už zní mnohem lépe, že?


Na londýnském autosalonu nový model způsobil poprask. Ohromná vlna nadšení přivedla Mr. Jaguara (přezdívka zakladatele značky Jaguar a designéra Williama Lyonse) k nápadu, aby okamžitě rozjel sériovou výrobu. Proto se také podoba sériově vyrobeného vozidla od prvního prototypu téměř nelišila. Jediný rozdíl představovaly méně zakřivené postranní sloupky předního okna. 


První Jaguar XK120 koupil Clark Gable

V letech 1948 až 1950 bylo vyrobeno 240 kusů. Úplně prvním vlastníkem úplně prvního sériově vyrobeného Jaguara XK120 se stal slavný americký filmový herec Clark Gable, který byl tímto vozem doslova omráčen. Těchto první pár desítek kusů ještě mělo dřevěný rám vyrobený z jasanu a hliníkové panely. Od roku 1950 měly nové vozy karoserii vyrobenou z oceli. Díky tomu byl Jaguar od 50 kilogramů těžší.


K mání byly tři verze dvoumístné karoserie. Nejoblíbenějším byl roadster, který byl v Evropě označován jako OTS (tzn. Open Two-Seater), který byl vyráběný od úplného začátku. V roce 1951 se objevilo kupé s pevnou kovovou střechou (FHC neboli Fixed Head Coupé), které bylo o pár centimetrů vyšší. O dva roky později bylo na trh uvedeno kupé se stahovací střechou označované jako DHC (Drop Head Coupé). Dle požadavků mohl mít vůz levostranné i pravostranné řízení, takže expanze na jiné než britské trhy byla úspěšná. 


Jaguar XK120 - dobrý podvozek, ještě lepší motor

Sportovní roadster poháněl řadový šestiválec XK s rozvodem DOHC o objemu 3 442 cm3 a výkonem 160 koní (118 kW), kterého dosahoval při 5 000 otáčkách. Modely po roce 1951 dostaly motor se zvýšeným výkonem na 180 koní.


Jaguar XK120 byl držitel mnoha rychlostních rekordů. 30. května 1949 na úseku mezi Oostende a Jabbeke dosáhl průměrné rychlosti 213 km/h. Spousta rekordů byla zaznamenána také na závodních drahách. Byl to úspěšný vůz po všech stránkách a automobilové závody nebyly žádnou výjimkou. Poprvé Jaguar XK120 zvítězil rok po svém představení už v srpnu 1949 na okruhu v Silverstone. 





Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.