Jaguar XJR-15 - zapomenutý supersport

Technika a design

Přidal raketaktom, dne 15. 03. 2018,  0x


Automobiloví fanoušci si vybaví spíše závodní supersport Jaguar XJ220, který vznikl v 90. letech stejně jako Jaguar XJR-15. Ten však nebyl určen pro závodní okruhy, ale pro úplně obyčejné silnice. Vyrobeno bylo pouze padesáttři unikátních kousků a jeden z nich byl dokonce nedávno na prodej.

Není neobvyklé, že automobilky vyrábí silniční verze svých závodních speciálů. Mezi movitými klienty je o ně velký zájem. Také Jaguar “patnáctka” vycházela ze sportovního prototypu a na jejím vývoji se začalo pracovat již v polovině 80. let v rámci spolupráce společnosti Jaguar Cars Ltd. a závodního týmu Tom Walkinshaw Racing.

Tom Walkinshaw byl velmi slavný automobilový závodník, který shodou okolností v roce 1984 získal titul mistra světa Evropy s Jaguarem XJ-S. Na vlně popularity se společně rozhodly vyrobit vůz, který by byl schopen konkurovat značkám Ferrari, Lamborghini a Porsche. Rozhodujícím impulsem, který vedl k postavení silničního supersportu, bylo vítězství ve 24-hodinovém závodě Le Mans v roce 1988.


První karbonový silniční supersport

Již zmíněný Jaguar XJ220 je považován téměř za modlu. Jaguar XJR-15 by si však zasloužil stejnou, ne-li dokonce větší pozornost. A právem. Jednalo se totiž o mnohem dražší a radikálnější vůz. Oproti závodnímu speciálu měl být Jaguar praktičtější a samozřejmě pohodlnější. 

Technickým vývojem byl pověřen Tony Southgate, který mimochodem pracovat také pro BRM, Lotus, Shadow či Arrows. Výsledný design měl na starosti Peter Stevens, který později stvořil dodnes obdivovaný McLaren F1. Hotový vůz byl veřejnosti představen již v listopadu 1990 a v následujících dvou letech bylo vyrobeno celkem 53 kusů. 

Vůz byl vyšší o 40 mm tak, aby měl řidič více místa nad hlavou. Rozšířila se i kabina vozu, díky čemuž se do auta vešly dvě osoby vedle sebe. Výsledek byl dlouhý 4,8 m, široký 1,9 metrů a vážil pouze 1 050 kg. Jako první silniční supersport si Jaguar ponechal karbonovou karosérii, který až na výjimky tvoří i podstatnou část interiéru. Klíčovou část karosérie tvořil masivní karbonový práh. 

Poháněl jej šestilitrový hliníkový dvanáctiválec s výkonem 450 koní, což byl a stále je velmi slušný výkon. Stovky dosáhl po 3,9 sekundách. Máte-li pocit, že jedná spíš o závodní stroj, nejste daleko od pravdy. I přes všechny úpravy totiž výsledný vůz odpovídal homologačním podmínkám závodní skupiny C. 


Příliš drahá novinka

Jaguar XJR-15 bylo a stále je nádherné auto, které má své vlastní fanoušky. Všech 53 vyrobených kusů se nachází v soukromých sbírkách. Nejvíce jich je údajně v Japonsku a Bruneji. Sama automobilka Jaguar však v 90. letech na piedestal kladla svou novinku Jaguar XJ220 a navíc se o rok později na trhu objevil legendární McLaren F1, který karbonový supersport hravě překonal. Pokud byste měli šanci můžete jej získat zhruba za 100 až 200 tisíc liber. Jaguar XJR-15 v tomto směru patří mezi sběratelská auta s největším poklesem hodnoty.




Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.