Jaguar Mark VII a VIII - luxus a výkon v jednom
Přidal sautemnacestach, dne 30. 10. 2018, 0x
Britská automobilka Jaguar se specializuje na výrobu luxusních a výkonných sportovních vozidel. Nejinak tomu bylo v těžkých dobách po druhé světové válce. Přestože se svět na přelomu 40. a 50. let vzpamatovával z těžkých ran války, Jaguar se budoucnosti nebál a světu představil nádherné a silné vozy Jaguar Mark VII a VIII.
Konkrétně ty dva modely se vyráběly v letech 1950 až 1958. Než se na ně vrhneme, krátce se zmíníme o předcházejících poválečných modelech. Pokud bychom to brali podle číselného označení římskými číslicemi, pak jednička, dvojka a trojka nikdy neexistovaly. Číselná řada je trochu zmatená, ale to koneckonců není náš problém.
Prvním byl tedy Jaguar Mark IV brzy následovaný nástupcem Jaguar Mark V. Po něm rovnou následovala opěvovaná sedmička a osmička, o kterých bude na následujících řádcích řeč. Jaguar Mark VII se vyráběl až do roku 1956, kdy jej nahradil výkonnější Jaguar Mark VIII.
Jaguar Mark VII - „Grace, Space and Pace“
V roce 1950 automobilka představila luxusní sedan Jaguar Mark VII Saloon. Stalo se tak na vyhlášené londýnské výstavě automobilů, které se účastnili všechny významné osobnosti. S ohledem na jeho velikost jej prostě nešlo přehlédnout. S rozvorem náprav 3 048 mm, délkou 4 991 mm a šířkou 1 854 mm se rychle zařadil mezi velká vozidla. Pokud měl splňovat vysoké nároky bohatých na pohodlí, nešlo to ani jinak.
O aerodynamický vzhled se postaraly zejména zapuštěné světlomety a prodloužený zadní převis s upravenými blatníky, které spolu s odnímatelnými zadními kryty téměř úplně zakrývaly zadní kola. Přední okno mělo tvar dvoudílného šípu. Samozřejmostí byla výrazná maska chladiče.
Jaguar Mark VII poháněl řadový šestiválec XK s rozvodem DOHC s objemem 3 442 cm3 a výkonem 160 koní (118 kW), kterého dosahoval při otáčkách 5 200. Jeho maximální rychlost činila 161 km/h a na stovku se dostala za 14 vteřin. Pěkný kousek, jehož průměrná spotřeba se pohybovala kolem 16 litrů na 100 km. Žádný střízlík to rozhodně nebyl. To platí i pro cenu 1 693 liber.
V roce 1954 se objevila vylepšená verze Jaguar Mark VII M. Odlišovala se vzhledem a silnějším motorem o výkonu 190 koní (140 kW). Poznáte jej podle mřížek na na houkačkách a pomocných světlometů namontovaných na předních náraznících.
Jaguar Mark VIII - žádná velká změn
Nástupce Jaguar Mark VIII se od svého předchůdce nijak výrazně nelišil. Na první pohled vypadal stejně. Karosérie i rozvor měly stejné rozměry. Lehce odlišná byla maska chladiče, která získala širší chromovaný rámeček. Vůz měl větší zadní světla a boky zdobily chromované lišty, které usnadňovala v 50. letech populární dvoubarevné lakování.
Zadní kola měla v krytech větší výřezy než sedmička a přední okno nebylo rozděleno na dva díly. To byl také asi první a hlavní poznávací znak mezi oběma modely. Vůz poháněl řadový šestiválec XK s objemem 3,5 litrů a výkonem 190 koní (140 kW) nebo 210 koní (155 kW).
Komentáře:
Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.