Jaguar 420G - jeden z největších britských vozů

Technika a design

Přidal blaznivystarous, dne 27. 09. 2018,  0x


V roce 1961 byl na trh uveden nový model Jaguar Mark X, který nahradil předchozí model Jaguar Mark IX. V roce 1964 obdržel šestiválec o objemu 4,2 litru a v roce 1966 byl přejmenován na Jaguar 420G. Pod tímto názvem je znám dodnes. 

Původní Jaguar Mark X byl velký luxusní vůz, který s délkou 5 131 mm, šířkou 1 930 mm a rozvorem náprav 3 048 mm až do roku 1992 náležel k největším britským vozům. Pocit z délky ještě více umocňovala relativně nízká výška 1 391 mm a 14 palců velká kola.

Jaguar 420G byl určený i pro americký trh

Britská automobilka Jaguar považovala Spojené státy americké za důležitou oblast a při vývoji modelu Jaguar 420G k tomu přihlížela. Elegantní design byl přizpůsobený vkusu amerických zákazníků, pro které byl luxusní vůz určený. Vůz měl originální masku s typickým svislým mřížováním a čtyři kulaté světlomety. Mezi nimi se nacházely chromované mřížky, které kryly houkačky. Kapotu zdobila soška jaguára ve skoku, která samozřejmě nesměla chybět.

První sérii od roku 1961 do roku 1964 poháněl řadový šestiválec o objemu 3 781 cm3 a výkonem 261 koní (195 kW). Maximální rychlosti dosahoval Jaguar 420G 192 km/h a na stovku se dostal za pěkných 12 vteřin. V roce 1964 došlo ke změně motoru na výkonnější šestiválec o objemu 4 235 cm3.  


Luxusní vůz s luxusním interiérem

Jaguar 420G neohromoval pouze technickými údaji a silným motorem. Interiér splňoval vysoké nároky movitých zákazníků. Byl celý obložený dřevem a cestující na zadních sedačkách měli k dispozici i skládací stolky. Dřevo zdobilo palubní desku, okenní rámy i výklopné stolky. Vůz byl vybavený klimatizací a prosklenou stěnou mezi předními a zadními sedadly.

Jakkoliv byl Jaguar 420G úžasný, dočkal se kritiky ze strany amerických i evropských zákazníků. Pro Evropany byl příliš ohromný a nevešel se do klasické evropské garáže, pro Američany se zase nijak nelišil od jejich vlastních značek. 


Proměna na Jaguar 420G

V roce 1964 se Jaguar Mark X dočkal menších faceliftu a nového označení 420G. Maska chladiče byla rozdělena na dvě části, na předních blatnících se objevily malé blikače a na bocích chromované lišty. V prodeji byla i varianta limuzína. Na základě mechaniky tohoto modelu se v roce 1968 začala vyrábět luxusní limuzína Daimler DS420, kterou využívali státnici v mnoha zemích. Tento model se vyráběl až do konce roku 1992. Jaguar 420G v roce 1968 nahradil Jaguar XJ6.




Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.