Iso Grifo - hvězda autosalonů 60. let

Veteráni a historie

Přidal starous007, dne 21. 06. 2018,  0x


Elegantní kupátko Iso Grigo poháněné osmiválcem z Corvetty oslňovalo návštěvníky autosalonů v 60. letech. Dnes už jej kromě znalců pozná málokdo a to je převeliká škoda. Spojením italského designu a amerického výkon totiž vznikl neuvěřitelný vůz, který si naši plnou pozornost zaslouží právem.

Hlavním důvodem, proč nádherná a výkonná sportovní kupé vyráběná v 60 letech upadla zapomnění, byl brzký zánik automobilky v roce 1974. Původně se jednalo o italskou společnost Isotherms, která se specializovala na výrobu chladící techniky. V roce 1948 se ale zaměřila na výrobu motocyklů a vozidel. Prvním počinem bylo miniauto Isetta, které v roce 1954 úspěšně dobylo evropské trhy. Následoval velký posun v podobě kupé kategorie Gran Turismo.


Prvním luxusním kupé bylo Iso Rivolta

Do vývoje a výroby první kupé se pustilo trio Renzo Rivolta, konstruktér Giotto Bizzarrini z Ferrari a designér Girogetto Giugiaro ze studia Bertone. V roce 1962 představilo výsledek své práce v podobě většího čtyřmístného kupé Iso Rivolta. Poháněl jej americký motor V8 Chevrolet s objemem 5,4 litru a výkonem 300 koní. Z 0 na 100 km/h se dostal za 8 vteřin a maximálka byla 224 km/h, což byly na tehdejší dobu nadprůměrné parametry. Celkem bylo vyrobeno 797 kusů.

O tři roky později následovalo menší dvoumístné kupé Iso Grifo a dostal vysoce výkonný motor z americké Corvetty. Zájemci si mohli vybrat ze dvou variant kupé a targa, u něhož šlo sundat střešní díl. V letech 1965 až 1970 se vyráběla Série I, kterou nahradil upravená Série II do roku 1974. Tu si vzal do parády designér Marcello Gandini opět z designérského studia Bertone. Iso Grifo se zařadil po bok nejrychlejších sportovních vozů. V nejvyšší variantě o výkonu 350 koní jezdilo nejvyšší rychlostí 274 km/h a z 0 na 100 km/h se dostalo za 7,4 vteřin.


Nejsilnější GT Iso Grifo

V roce 1966 zemřel Renzo Rivolta a ve vedení automobilky jej nahradil jeho syn Pietro Rivolta. Pod jeho vedením bylo stvoření velmi silné GT Grifo vybavený osmiválcem z Corvetty o objemu 7 litrů a s výkonem 435 koní. Maximální rychlost činila neuvěřitelných 300 km/h a na stovku se dostal za pouhých 6,1 vteřin. Mezi lety 1969 až 1974 bylo vyrobeno 90 kusů.

Našlápnutou kariéru automobilky zhatila ropná krize, která způsobila krach stovek menších společností v 70. letech. Bohužel Iso Rivolta nepatřila mezi výjimky a v roce 1975 definitivně ukončila svou činnost. Můžeme být rádi, že se některé kusy dochovaly do dnešní doby, a my se jimi můžeme pokochat. 




Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.