Isdera Commendatore 112i - legendární přízrak z 90. let

Technika a design

Přidal josefkratky, dne 18. 10. 2018,  0x


Německá automobilka Isdera nepatří mezi nejznámější výrobce vozidel na světě. Z její továrny nevyjíždí každý rok stovky tisíc sériově vyráběných vozů pro široké využití. Specializuje se totiž na supersportovní vozidla, do jejichž útrob vkládá výkonné motory od známější německé automobilky Mercedes-Benz.


Zkratka Isdera znamená Ingenieurbüro für Styling Design a Racing (v překladu něco jako projektová, stylistická kancelář či studio pro styling, design a závody) a v roce 1981 ji založil automobilový nadšenec, vynálezce, inženýr a vynikající designér Eberhard Schulz. Svůj úplně první vůz vyrobil už v roce 1968 na koleni doma ve své garáži. Nešlo o žádný amatérský či pochybný vůz, ale o kupé Erator GTE, které je funkční a jezdí dodnes. 


Isdera Commendatore - udělej si sám

Eberhard Schulz pracoval ve vývojovém oddělení pro Mercedes i Porsche. V případě Mercedesu se podílel vývoji úchvatného sportovního vozu CW 311, který v roce 1978 vyvolal ohromný proces. CW 311 byl poháněn vidlicovým osmiválcem o objemu 6834 cm3 a s výkonem 375 koní (276 kW). Další vývoj se ale nekonal. Eberhard se tedy rozhodl založit vlastní firmu a vyrábět supersportovní vozy dle vlastních, nikým neovlivněných představ.


Jeho prvním supersporťákem značky Isdera byl otevřený Spyder 033i v roce 1982, po němž o dva roky později následoval Imperator 108i. Ten se mimochodem hodně podobal výše zmíněnému CW 311. Jednalo se totiž o další fázi vývoje tohoto vozu, který mu Mercedes nedovolil. Následoval model třetí Isdera Commendatore 112i, supersportovní přízrak, který se v 90. letech stal legendou. Vůz byl ve své době považován za absolutní technologickou špičku a celkem jich bylo vyrobeno pouze 30 kousků. 


Objem nelze nahradit

Fanoušci počítačových her si Isderu Commendatore možná vybaví díky hře Need for Speed II. Označení Commendatore mělo představovat poctu zakladateli nejslavnější italské automobilky Enzu Ferrarimu. Eberhard Schulz si byl vědom, že jeho vůz potřebuje jenom to nejlepší. Do hi-tech technologií proto šla podstatná část rozpočtu. Vůz měl například aktivní zadní vzduchovou brzdu a automaticky nastavitelný podvozek.


Pod kapotou se ukrýval ve své době jeden z nejsilnějších motorů od značky Mercedes-Benz. Jednalo so dvanáctiválcový motor Mercedes V12 6,0l 48 ventilů, umístěný v trubkovém rámu o objemu 5987 cm3 a výkonem 30,4 kW. Právě oněch dvanáct válců je důvodem typového označení 112i. Na stovku se dostal za 4,7 sekundy a mohl jet rychlostí až 342 km/h. 


Nová Isdera Commendatore

Isdera už dávno není německá značka, nyní patří společnosti z Hong Kongu. Ta letos v dubnu představila nový model Commendatore GT. Se svým legendárním předchůdcem ale nemá mnoho společného. Nový Commendatore je totiž elektromobil, který pohání dva elektromotory o výkonu 845 koní (600 kW). Vyrobeny měly být pouze dva kusy.





Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.