Glasspar G2 - průkopník amerických sportovních aut

Garáž nejlepších vozů

Přidal vencapacil, dne 6. 03. 2019,  0x


Typickými představiteli amerických sportovních vozidel jsou “muscle cars”, pod jejichž kapotou duní silné a výkonné motory. Umí to pořádně rozpálit na rovinkách, v zatáčkách už tak svižní nejsou. Připomenout bychom si však měli také dobu před muscle cars, kterou reprezentuje především model Glasspar G2. Pojďte se pokochat s námi. 


Možná o tomto autě slyšíte úplně poprvé a byla by opravdu velká škoda, kdybyste se o Glasspar G2 nikdy nedozvěděli. Už na první pohled je to dechberoucí vůz s elegantními tvary, který by každý milovník sportovních vozů chtěl mít zaparkovaný ve své garáži. Glasspar G2 je však výjimečný vůz po více stránkách. 


Glasspar G2 - jeden z prvních vozů se sklolaminátovou karoserií

První Glasspar G2 navrhl designér Bill Tripp z Kalifornie a v té době nemohl tušit, jakého úspěchu jeho návrh dosáhne. Psal se rok 1951 a novinka v podobě G2 se měl stát převratným modelem v mnoha směrech. Jako jeden z prvních sportovních vozů se G2 mohla pochlubit karoserii vyrobenou z nového materiálu sklolaminátu.


Že to byl slavnější Chevrolet? Kdepak. Známější americká automobilka se k použití sklolaminátu odhodlala až o dva roky později u modelu Chevrolet Corvette, to stejné platí pro populární model Kaiser Darrin z roku 1954. Glasspar byl prostě průkopníkem sklolaminátové karoserie. 


Glasspar G2 jako “Kitt Car”

Kitt Car jsou vozidla postavena na principu stavebnice. To znamená, že Glasspar G2 byl vyroben tak, aby bylo možné použít nejrůznější typy V8 motorů, které se tehdy používaly. Základní verze Glasspar G2 byla nabízena bez pohonné jednotky. Motor si zákazník vybral sám podle svého přání a samozřejmě i finančních možností.


Samo o sobě bylo sportovní kupé lehké. Přidáme-li motor velmi dobře umístěný jen kousek za přední nápravu, docílíme efektivního rozložení váhy. Díky tomu Glasspar dostával jednu pochvalu za druhou za skvělé jízdní vlastnosti. Tento koncept vymyšlený Billem Trippem poté použil nejeden automobilový designér (např. Cobra od Carola Shelby). 


Glasspar G2 - co kus to originál

Každý jednotlivý vůz byl vyrobený ručně. Na světě tedy neexistují ani dva naprosto stejné vozy Glasspar G2. Pouhých deset kusů bylo kompletně sestaveno už v továrně. Zhruba před rokem byl k mání jeden z této desítky. Vyvolávací cena bílého Glasspar s luxusním bíločerným interiérem a 5,4 litrovým motorem Cadillac V8 o výkonu 200 koní činila pouze necelé tři miliony korun, což zní u tak úžasného vozu doslova nepochopitelně. V podstatě to byla zatraceně levná koupě, ať už jej získal kdokoliv. My to bohužel nebyli.

 




Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.