Glas GT ze 60. let - spojení německé techniky s italským designem

Garáž nejlepších vozů

Přidal starous001, dne 7. 06. 2018,  0x


Psala se 50. léta 20. století a německá společnost Hans Glas GmbH se rozhodla pro zásadní změnu své činnosti. Z výroby zemědělských strojů přesedlala na výrobu motorových vozidel. Začala se skútry a lidovými vozítky a skončila se sportovním Glas GT, na jejichž designu se podílel slavný italský designér Pietro Frua.

Prvním výtvorem nové německé automobilky byly skútry Goggo-Roller a lidová vozítka Goggomobil. Konec 50. let byl představen větší model Glas Isar, který poháněl čtyřtaktní dvouválec. Automobilka Hans Glas se rozhodla jít rychle kupředu a v roce 1962 uvedla na trh sportovní model Glas 1004 až 1304. Vrcholem krátké kariéry německé automobilky bylo nakonec tajně vyvinuté sportovní kupé Glas GT, které zazářilo na frankfurtském autosalónu o rok později. 


Linie sportovního kupé navrhl Ital

Německá automobilka se ani nenamáhala tvorbou vlastního designu. Proč také, když Italové tuto část zvládají více než dobře. Automobilka Glas proto požádala o návrh designu slavného italského designéra Pietra Frua, který byl v 60. letech na vrcholu své kariéry. Pod rukama designéra Pietra vznikly líbivé elegantní linie dvoudvéřového sportovního kupé. 

Široké bylo pouze 155 cm a vysoké 128 cm, takže zadní sedačky neposkytovaly pohodlí žádné, a ani přední sedačky nebyly zrovna komfortní. To ale nikomu nevadilo, protože na pohled to byl velice povedený model. Kupé mělo hladké a nízké boky, velká okna a splývavou záď. Přední části vévodily velké kruhové světlomety, mezi nimiž se nacházela výrazná mřížka chladiče se znakem G jako Glas.

Kdo byl Pietro Frua? Své první studio Pietro založil již v roce 1938, když mu bylo pouhých 25 let. O 19 let jej prodal, ale dál zde působil jako šéfdesigner. Poté, co se rozkmotřil s novým majitelem, si založil druhé studio. A udělal dobře.


Glas GT poháněl řadový čtyřválec

První sériové modely vyjely na silnici v roce 1964 poháněné řadovým čtyřválcem o objemu 1 290 cm3 a dvěma karburátory Solex. Glas GT se chlubil na tehdejší dobu slušným výkonem 75 koní (55 kW), který je dokázal vytáhnout až na slušných 170 kilometrů v hodině. Modely vyrobené o rok později už měly motor s vyšším výkonem 85 koní (62,5 kW) a maximálkou 175 kilometrů za hodinu.

O Glas GT byl slušný zájem, a tak se v roce 1965 objevila i varianta otevřeného kabrioletu se stahovací střechou. Osm vyrobených kusů mělo motor s nižším objemem 1,3 litrů a výkonem 75 koní. Kabrioletů s motorem o výkonu 85 koní bylo vyrobeno 234. Ve stejný rok se začal prodávat sedan Glas 1700 GT s výkonnějším motorem (objem 1 685 cm3 a výkon 100 koní) a maximálkou 185 kilometru za hodinu. 


Změna majitele v roce 1966

V roce 1966 na automobilku dolehly dluhy a musela pozastavit výrobu většiny modelů. Nakonec ji převzala další německá automobilka BMW, která se rozhodla pokračovat ve výrobě úspěšného modelu pod označením Glas 1600 GT, který dostalo motor o objemu 1 573 cm3 a výkonem 105 koní. Na kapotě nového Glas se objevilo nové logo a upravená přední maska do malých dvojitých ledvinek.





Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.