GIOM 1 - druhé nejnižší auto světa vzniklo na Slovensku
Přidal losamericanos, dne 26. 06. 2018, 0x
V 70. letech byla jediným představitelem sériového sportovního vozu Škoda 110 R. Kdo chtěl něco jiného, méně standardního, měl takříkajíc smůlu. Ovšem přece jenom se našel jeden sporťák, který byl velice netradiční. Byl jím GIOM 1, sportovní speciál vyrobený v Piešťanech.
Název GIOM 1 není žádný záhadný název, ale “zašifrovaná” slova garáž deseti motoristů, jelikož vůz doslova vznikl na koleni. Na jeho vývoji a výrobě se podílelo celkem deset nadšenců v čele se zkušeným Františkem Němcem. V týmu GIOM 1 se nacházeli studenti technických škol, vyučení automechanici a jeden lakýrník. S výrobou auta začali v roce 1968 a dokončili jej o čtyři roky později. Veřejnosti byl představen v roce 1973.
GIOM 1 vychází z řady Škoda 100/110
V 70. letech nebylo možné vyrobit nové auto jen tak z ničeho. Jeho tvůrci při výrobě použil sériové díly z modelů Škoda 100 a 110. Dvoumístný GIOM 1 dostal sériovou podlahovou plošinu samonosné karoserie a podvozek včetně obou náprav.
Přední náprava byla lichoběžníková, zadní kyvadlová. Namísto běžně používaných bubnových brzd GIOM byl vybaven mnohem lepšími kotoučovými brzdami od značky Girling. Bubnové brzdy zůstaly vzadu. Také odpružení bylo odlišné. V GIOMu byly použité vysoce kvalitní tlumiče od značky Koni.
Jiná kola se používala v běžném provozu a jiná při závodech. V prvním případě jezdil GIOM 1 na plechových kolech Škoda s pneumatikami značky Barum. Na závod GIOM přezul na kola z velmi lehké slitiny a pneumatiky Dunlop.
GIOM 1 poháněl sériový motor ze Škody 100 o objemu 1 litr. Závodní speciál byl vybavený výkonnějším čtyřválcovým motorem Fiat 1600 2xOHC o výkonu 95,7 kW.
Nejnižší československý vůz
Karoserii dostal sportovní speciál domácí výroby úplně novou podle návrhu Františka Němce a Petera Chudého, talentovaného mladého automobilového designéra. V této době mu bylo 22 let a už tehdy byl velmi úspěšný. Jen pro zajímavost Peter mimo jiné navrhl tzv. runabout, což bylo přestavitelná karoserie.
Při výrobě karoserie pro GIOM 1 byly použity různé materiály - obvyklý ocelový plech, ale i hliník a sklo. Čelní sklo bylo ploché a lepilo se do karoserie, což byl na tehdejší dobu značně neobvyklé. Ještě v 90. letech se čelní skla vsazovala do gumového rámu.
Výsledný vůz byl nízký. Byl dokonce nízký tak, že jediným nižším vozem byly nezrealizované studie Lancia Stratos od Bertoneho. To znamená, že ve světovém měřítku byl GIOM 1 druhý nejnižší vůz a v rámci Československa byl dokonce prvním nejnižším vozem. Jak je vidět na jedné z fotografii, Škodě 100 sahal zhruba do poloviny karoserie.
Komentáře:
Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.