Gaylord Gladiator: První vůz se zatažitelnou střechou
Přidal radekvylozil, dne 4. 07. 2019, 0x
Vůz s poněkud nešťastným názvem patří mezi nejvíce fascinující auta v rámci světové historie automobilů. Gaylord Gladiator je totiž první hardtop neboli vůz se zatažitelnou střechou.
První seznámení s veteránem Gaylord Gladiator vyvolává široký úsměv. Může za to tak trochu přisprostlý název. Nešlo ale o žádný nejapný vtip, to se v 60. letech nenosilo. Gaylord bylo prostě příjmení dvou bratrů a multimilionářů, kteří si nechali postavit svůj vlastní luxusní vůz.
Gaylord Gladiator: Karosérie od návrháře designu domácích spotřebičů
James a Edward Gaylordovi byli bratři pocházející z Chicaga. Jelikož se jednalo o zazobané multimilionáře, libovali si v drahých a luxusních věcech. To platilo také pro automobily. Někdy v 50. letech jim však přestaly stačit sériově vyráběné vozy a jednohlasně se rozhodli, že si nechají postavit vlastní luxusní sportovní automobil, který bude konkurovat nejlepším vozům na světě.
Na pomoc si pozvali amerického automobilového designéra Brookse Stevense a požádali jej o návrh karoserie. Samozřejmě za slušný plat. Jenom pro informaci Brooks Stevense se nezaměřoval pouze na automobily. Pod jeho rukama vznikaly nejrůznější návrhy na motocykly (např. Harley-Davidson) i domácí spotřebiče. Co se týče aut, tak stojí za návrhy modelů Excalibur a Jeep Wagoneer.
Gaylord Gladiator: Žraločí pohled nebo soví oči?
Brooks Stevens svůj talent nezapřel. Dle jeho návrhu byl vůz vyroben v německé továrně Hermann Spohn v Ravensburgu. První prototyp v podobě dvoudvéřového a dvoumístného vozu byl fascinující a dominoval mu výrazný předek s odkrytými koly a velkým kruhovými světlomety. Z boku Gaylord Gladiator připomíná naštvaného žraloka, zepředu zase moudrý soví pohled. Podobu žraloka podporují i bílé boky orámované černou barvou.
Zadní část vozu byla vyrobena tak, aby se do zavazadlového prostoru vešla složená střecha. Kvůli tomu se víko kufru zvedalo dozadu. Aby bylo možné naložit i nějaká zavazadla na cestu, nacházely se na víku speciálně uzpůsobené chromované lišty a úchyty. Náhradní kolo bylo dole pod kufrem a šlo jej jednoduše vysunout.
Gaylord Gladiator: Luxusní interiér
Nejen zvenku působil Gaylord Gladiator impozantně. Luxusní byl rovněž interiér. Elektrický nastavitelná sedadla byla provedená v jemné černobílé kůži a palubní deska byla vyrobena ze vzácné exotické dřeviny. Elektricky šlo ovládat také okna a vůz měl posilovač řízení, klimatizaci a bubnové brzdy. Střecha se složila sama pouhým stiskem tlačítka na palubní desce.
Gaylord Gladiator byl neskutečně propracovaný a luxusní vůz, který se nedostal do sériové výroby z jednoho prostého důvodu. Další přítok milionů jim rychle zatrhla maminka, která usoudila, že koníček jejich synů je příliš nákladný.
Komentáře:
Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.