FSO 1100 Coupé - polský Lotus Esprit, který skončil neznámo kde

Technika a design

Přidal petrpavel, dne 14. 05. 2019,  0x


Skutečný Lotus Esprit, jehož karoserii navrhl Giugiaro, byl představen v roce 1976. O dva roky dříve se však v Polsku objevil zajímavý prototyp auta, který jej až nebezpečně připomíná. Jeho další osud už tak zářivý nebyl, s největší pravděpodobností totiž FSO 1100 Coupé skončil ve šrotu.


Srovnání polského FSO 1100 Coupé a britského Lotus Esprit si doslova říká o nějakou tu bulvární historku o tom, kdo koho tehdy okopíroval. Žádné drama se ale ve skutečnosti nekonalo, spíš o neuvěřitelnou náhodu.


Nicméně vývoj polského sportovního auta FSO 1100 Coupé hodně připomíná spousty podobných českých projektů, které z prapodivných důvodů skončily v koši. Totalitní režim nastolený ve východní Evropě dobrým nápadům zrovna nepřál. Tento konkrétní vůz se dostal do fáze funkčního prototypu, než byl smeten ze stolu a zničen na neznámém šrotišti. Je to velká škoda, protože se jednalo o opravdu zajímavý projekt.


FSO 1100 Coupé - pokrokové kupé s klínovitou přídí

V roce 1973 obdržela polská automobilka DGK FSO (celý název Dział Głównego Konstruktora Fabryki Samochodów Osobowych) zadání na návrh moderní sportovní vůz k příležitosti blížících se oslav výročí třiceti let od založení Polské lidové republiky. Vůz měl být hotový v roce 1974, což byl tak trochu šibeniční termín.


Úkolu se šéf konstrukční oddělení Jan Politowski ujme se ctí a rozhodne, že vůz se postaví bez podrobné projektové dokumentace. Stačit budou muset nákresy. Pod rukama polských konstruktéru se rychle rodí pokrokové kupé s klínovitou přídí a ocelova karoserií. Šéfdesigner měl nákresy hotové během pár týdnů. Čisté plochy a ostré zlomy navozovaly dojem, že je vůz vyrobený z jednoho kusu oceli.


FSO 1100 Coupé - postaveno na podvozku Fiat 128

Jako základ byla použitá platforma Zastava 1100p (licenční Fiat 128), který Poláci montovali v letech 1973 až 1983. Kromě upravené platformy převzali i motor, který však nebyl umístěný vpředu, ale před zadní nápravu. Pohonnou jednotku představoval kapalinou chlazený čtyřválec o objemu 1116 cm3 a výkonem 55 koní. Nebylo to nic zvláštního, ale díky nízké hmotnosti 900 kg se kupé rozjelo rychlostí až 140 km/h.


Také ostatní díly a komponenty byly použity z licenčně vyráběných vozů. Na vývoj vlastních komponentů nebyl jednoduše čas. Volant pocházel z Fiatu X1/9. Z Fiatu 125p se použily spínače, tyč řízení, pedály, loketní opěrka, zadní světla, akumulátor a další. FSO 1100 Coupé byla povedená sbírka dílů z různých modelů


V roce 1974 byl prototyp hotový a představený na výstavě. Prototyp sportovního vozu se povedl a sklidil pozitivní ohlas. Automobilka se však rozhodla FSO 1100 Coupé neposlat do sériové výroby, ale rovnou do šrotu. Své rozhodnutí odůvodnila tím, že ne každý projekt musí skončit v sériové výrobě, ale pouze naznačí další možnosti vývoje. Jediným důkazem o existenci tohoto vozu tak jsou dobové fotografie.





Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.