Ford Focus: Výměna rozvodů a interval

Praktické rady

Přidal leprikon, dne 14. 12. 2016,  0x


O rozvodech se hovoří a píše často. Zejména o jejich nutné výměně po doporučené době či počtu najetých kilometrů. Co to ale rozvody jsou, k čemu slouží a proč je jejich výměna nutná? A jak je na tom Ford Focus, jedno z nejspolehlivějších vozidel na trhu? Kdy je nutné u Ford Focus měnit rozvody a jak na to, se dozvíte na následujících řádcích.

Rozvody přenáší sílu motoru z jedné části ústrojí na druhou. Používají se dva typy rozvodů - rozvodový řemen a rozvodový řetěz, přičemž každý typ má své výhody i nevýhody.

Rozvodový řemen versus řetěz

S rozvodovým řemenem jsme se mohli poprvé setkat na konci 2. světové války. Po vnitřním obvodu rozvodového řemene jsou rozmístěné drážky. Řemen je tímto způsobem “ozubený” a je schopen roztočit ozubená kola a přenést sílu na další ozubené kolo. Tím přenáší sílu mezi klikovou a váčkovou hřídelí.

Rozvodový řemen je levnější než řetěz a levnější je tedy i výměna. Je také tišší, což je patrné zejména u starších motoru. Nasazení rozvodového řemen však musí být striktně správné a přesné. Špatná instalace může ihned po prvním nastartování nenávratně poničit celý motor.

Starším řešením je rozvodový řemen, který se používal u starších aut. Dnes se však k němu znovu přechází. Proč tomu tak je? Rozvodový řetěz je sice dražší, ale díky použitému materiálu výrazně déle vydrží a navíc vyžaduje menší údržbu. Vyšší cena se tedy může časem vyplatit.

Včasná výměna rozvodů chrání celý motor

Každopádně platí, že rozvody je třeba měnit a je jedno, zda ve svém vozidle máte rozvodový řemen nebo řetěz. Důležité je vyměnit rozvody v doporučeném intervalu. Pokud doporučený intervaly výměny rozvodů ignorujete, může dojít k prasknutí, přetržení nebo přeskočení rozvodů. Výsledkem je vážně poškozený motor, který půjde v lepší případě draze opravit nebo jej rovnu můžete vyhodit do šrotu. Oprava takto poškozeného motoru může vyjít na desetitisíce korun. Přitom včasná výměna rozvodů přijde na pár tisíc korun a vydrží dalších x let.

A jaký interval je vhodný? U každého vozidla je toto doporučení různé. Každá značka používá odlišný typ rozvodů a rozvodových řemenů. U řetězu je interval výměny rozvodů vždy delší než u řemene, který se opotřebovává rychleji. Pro Ford Focus (a další typy vozidel značky Ford) se interval výměnu rozvodů pohybuje kolem 10 let nebo najetých 240 tisíc kilometrů. Aby byl jasný rozdíl, česká Škoda obvykle doporučuje 8 let nebo po ujetí 120 tisíc kilometrů. Jak vidíte, rozdíl je poloviční. Přesnou životnost rozvodů vám sdělí servis a uvedená bývá i v příručce k zakoupenému vozidlu.

Postup výměny rozvodů v motorech Ford Focus:

Pokud si motorista přeje, aby motor vydržel co nejdéle v dobrém stavu, musí rozvody měnit v doporučeném intervalu a dodržet musí i správný montážní postup. V důsledku nedodržení postupu může dojít k nesprávnému napnutí řemene, jak již bylo uvedeno, a vážnému poškození motoru.

Výměnu rozvodů je samozřejmě možné přenechat servisu. Doma by jej měli provádět pouze lidé, kteří “autům opravdu rozumí”. Návod je v tomto případě pouze návod. Ačkoliv se může zdát jednoduchý, realita bývá daleko složitější a náročnější.

  1. Výměna rozvodů se provádí za studena. Teplota motoru má na montáž zásadní vliv.
  2. Motor je potřeba nastavit do horní úvrati. Všechny potřebné přípravky a produkty lze zakoupit ve specializovaných prodej či e-shopech.
  3. Následuje zaaretování klikové hřídele. Má-li vozidlo klimatizaci, je nutné odstranit hřídel alternátoru povolením šesti šroubu.
  4. Zezadu motoru je nutné zaaretovat rozvodovou hřídel.
  5. Je třeba povolit ozubené kolo rozvodové hřídele, které se musí lehce otáčet na kuželu pomocí vhodného nářadí.
  6. Napínák je nutné otáčet proti směru hodinových ručiček a to až do chvíle, kdy se značka dostane do středu mezery, přičemž se nesmí překrývat se značkou na napínáku.
  7. Následuje dotažení šroubu napínáku a šroubu na rozvodové hřídeli. Ozubené kolo je nehybné. Hodí se nářadí určené přímo k tomuto úkonu.
  8. Jakmile je hotovo, lze demontovat nářadí, které blokuje klikovou a rozvodovou hřídel.
  9. Pootočíme motorem o 6 neúplných otáček a v momentu horní úvrati motoru vložíme aretační trn.
  10. Značka napnutí na napínáku se musí nacházet uprostřed mezery. Pokud tomu tak není, proce napnutí rozvodového řemene je nutné provést znovu.



Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.