Ford Capri RS2600 - sportovní legenda 70. let
Přidal vencapacil, dne 10. 03. 2019, 0x
Ford Capri RS2600 byl v 70. letech velmi žádaným vozem na silnice i na závodních okruzích, kde slavil velké úspěchy. Majitelé silniční verze si těžko dokáží představit, jak moc byla závodní varianta upravená. V podstatě se jednalo o zmenšený model Fordu Mustang. Americká automobilka homologační předpisy FIA využila, jak jen to bylo možné.
Se vznikem prvních motorových vozidel se velmi rychle objevily první závody. Automobilka Ford vytvořila své dva první profesionální týmy na začátku 60. let. V roce 1963 to byl tým v Borehamu (střední Essex) a druhý v Kolíně nad Rýnem (Německo). Německý tým vedený Jochenem Neerspachem nebyl zpočátku příliš úspěšný. To se změnilo na konci 60. let, kdy začali využívat upravený model Ford Capri.
Ford Capri RS2600 - rozený vítěz
Původní sériová verze Ford Capri nebyl zrovna typický představitel rychlého sportovního vozu. V roce 1969 se na okruzích objevila upravená varianta Capri 2300GT s šestiválcovým motorem. Začátek vítězného tažení nebyl zrovna nejšťastnější. První závodní rok 1970 byl naopak spíše katastrofický. Následovaly další úpravy a výsledkem byla homologace model RS 2600, kterou bylo konečně možné označit za závodní speciál.
Na začátku sezóny bylo nejprve nutné doladit motor, který se nechoval ideálně. S řešením problému jim pomohl až specialista na motory Peter Ashcroft z britského závodního týmu, který přijel do Kolína osobně. Pod kapotu se nakonec dostal motor s výkonem 285 koní. Výsledkem všech úprav byl spolehlivý vůz s vyšší výkonností a daleko lepšími jízdními vlastnostmi.
Ford Capri RS2600 - vítězství a neúspěchy
Na úspěchy z roku 1970 se rázem zapomnělo. Ford Capri s jezdcem Dieterem Clemserem zvítězil v šesti z osmi vytrvalostních závodů. Další vítězství si připsal na 24 hodinovém závodu ve Spa, na 6 hodinovém závodu v Nürbungringu a francouzském okruhu Paul Richard. Za téměř kuriózní lze považovat první místo na šampionátu Springbok v Jižní Africe. Německý tým se jej totiž účastnil pouze ve dvou osobách - závodníka Jochena Masse a mechanika s bednou náhradních dílů.
Stejně úspěšná byla také sezóna v roce 1972 a to i přesto, že německý tým opustil Jochen Neerspach, který přešel ke konkurenční stáji BMW. Znovu upravený závodní speciál Ford Capri byl lehčí a získal silnější motor s výkonem až 290 koní. Vozy pilotovaly osvědčené hvězdy Glemser, Mass a Stuck. Z devíti závodů stáj získala celkem osm vítězných pohárů.
Do nové sezóny 1973 Ford Capri vletěl doslova s nadšením. Bohužel konkurence na svých vozech zamakala mnohem více. Například BMW přišla s mimořádně výkonným motorem. Ford bohužel nedokázal náskok BMW vyrovnat, právě naopak. Fordům se nedařilo na závodních okruzích a přes pět závodních speciálů bylo zničeno při haváriích. Z osmi závodů šampionátu si Ford odnesl pouze dvě vítězství.
Po takovém neúspěchu byla zřejmá potřeba změny. Pro následující sezóny byl připravený nový vůz Ford Capri RS3100, který tu a tam odřídil slavný Niki Lauda.
Komentáře:
Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.