Fiat 8V - nejkrásnější a nejdražší Fiat všech dob

Garáž nejlepších vozů

Přidal starous007, dne 20. 06. 2018,  0x


Italská automobilka je spíše známá jako výrobce cenově dostupných vozů a málokdo by si tuto značku spojil s luxusními a sportovními vozy. Jeden takový by se ale v historii Fiatu přece jen nešel. Byl jím Fiat V8 známý také pod italským označením Otto Vu. Vyráběl se v letech 1952 až 1954.

Na počátku 50. let vedení italské automobilky přemýšlelo, jak by nejlépe obohatilo svou nabídku a oslovilo nové zákazníky. Rozhodli se pro výrobu luxusního sedanu, který by nahradil předválečný model Ardita. Za tímto účelem vyvinuli vidlicový osmiválec, který se však ukázal jako příliš drahá záležitost.

Fiat 8V jako senzace na autosalonu v Ženevě

Fiat tedy raději od výroby sedanu upustil úplně. Motor však byl na světě a byla škoda jej nechat ležet ladem. Fiat se tedy rozhodl vyvinout sportovní vůz, kterým pověřil konstruktéra Dante Giacosu, designéra Fabia Luigi Rapi a automobilového závodníka Carlo Salamana. Už v roce 1952 mohli výsledek společné práce představit na ženevském autosalonu. Vzhledem k tomu, že označení 8V měl v té době patentován Ford, došlo k prohození pořadí na 8V.

Sporťák zaujal především dlouhou přídí, výraznou mřížkou chladiče a splývavou zádí se čtvercovým oknem. Aerodynamické vlastnosti podpořila zakrytá zadní kola s hladkými disky či velké chromované víko od benzínové nádrže. Vůz poháněl vidlicový válec s objemem 1996 ccm a výkonem 105 koní (77 kW). První Fiat 8V dosahoval velice slušné maximální rychlosti 190 km/h. 


Dva roky slávy

Model Fiat 8V se vyráběl pouze dva roky. Během této doby se objevily menší kosmetické úpravy či vyšší výkon motoru až na konečných 127 koní (93,5 kW), což je urychlilo na 210 km/h. V roce 1953 byl sporťák vybaven novými dvojitými světlomety a nárazníky s gumovými špalíky. Jedním z posledních pokusu byla laminátová karoserie. Ta už se ale do výroby nedostala.

Celkem bylo vyrobeno 114 modelů. Většina z nich měla karoserii vyrobenou italskou společnosti Carrozzeria Zagato. Ta dokonce od Fiatu zakoupila 32 hotových podvozků Fiatu 8V, kterým dodala vlastní neotřelý design. Mezi typické rysy patřila oválná maska chladiče, panoramatické zadní okno či drátová kola. Čtyři modely měly střechu s bublinami, které údajně vznikly kvůli synovi zakladatele Elio Zagatovi, který byl hodně vysoký. 


Fiat 8V Supersonic Ghia a Demon Rouge - speciály mezi speciály

Podvozek Fiatu 8V zaujal i další italské karosárny. Společnost Ghia je v roce 1953 použila pro výrobu úžasného modelu Supersonic, který byl původně určený pro předsedu automobilky Chrysler K. T. Kellera. Nakonec byl v roce 1956 koupen soukromníkem a trojnásobným vítězem Gold Cupu závodních člunů Lou Fageolem. Pod taktovkou karosárny Carrozzeria Vignale zase vznikl “rudý ďábel” Demon Rouge s prosklenou střechou a výrazným převisem střechy nad zadním oknem. Podvozek Fiatu 8V využili také karosárny Pinin Farina či Frua.




Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.