Esox - zapomenutý československý sporťák
Přidal svetaut, dne 7. 02. 2019, 0x
70. léta minulého století byla, co se týče nabídky sportovních vozů na československém trhu, poněkud chudá. S dnešním širokým výběrem vozů všech kategorií to absolutně nelze srovnávat. Proto je nám velkou ctí představit vám unikátní československý sportovní vůz Esox.
Svým vzhledem sportovní kupé Esox připomíná elegantní tvary Corvette, jedná se však o původní československý vůz. Jeho autorem byl talentovaný designér, architekt a sochař Pavel Mikšík. Svůj první “vůz” si vyrobil již v pěti letech z neohoblovaných desek, vypráví fanoušek Mikšíkovi práce i slovenské automobilky Esox Maroš Schmidt ze Slovenského muzea dizajnu.
Esox - jak si Pavel Mikšík postavil vlastní vůz
Na přelomu 60. a 70. let se Pavel Mikšík rozhodl splnit svůj velký sen, se kterým začal už v pěti letech. Jelikož tehdejší československý trh s auty byl hodně omezený, zvolil si vlastní cestu k vysněnému sporťáku. Postavil si skutečný vůz podle vlastního návrhu. A tak vzniklo sportovní kupé Esox, které si dnes vybaví málokdo.
Podle Mikšíkova návrh vznikl sportovní vůz s lehce futuristickým designem. Jako první nakreslil technický výkres, na základě kterého nejprve vytvořil model v poměru 1:10. Ten otestoval v aerodynamickém tunelu a teprve poté dokončil finální návrh na výrobu skutečného vozidla.
Esox - (ne)dokončený v roce 1972
Pro svůj vůz si Mikšík “vypůjčil” podvozek populárního modelu Volkswagen Brouk. Jedním z důvodů, proč si vybral právě Brouka, byl motor umístěný v zadní části vozu. Základ nového vozu tvořila konstrukce vyrobená z ocelových trubek a laminátová karoserie. Laminát byl v této době velmi oblíbeným materiálem.
Vysokou úroveň spasování všech dílů zaručil jedinečný způsob výroby karoserie. Nejprve vznikl jeden kus vytvarovaného laminátu, do něhož se poté vyřízly otvory pro dveře, okna a kapotu. Výroba sportovního kupé byla dokončena v roce 1972 i přes nedostatek materiálu a techniky.
Mikšík si z celého srdce přál, aby vůz poháněl motor od německé automobilky Porsche. To se bohužel nestalo, přece jen v té době šlo o nedostupné zboží. Slabý motor z Brouka o objemu 1,3 litru na takový vůz bohužel nestačil. Projekt Esox byl nakonec odsunutý do pozadí, jeho homologaci bránil omezený přístup úředníků.
Vznikne nový Esox?
Původní koncept se bohužel nedochoval, respektive o něm nejsou známy žádné informace. Možná se v bezvadném stavu ukrývá v garáži skromného sběratel, možná zmizel na šrotišti. Originální návrh však existuje a objevily se informace, že je Pavel Mikšík ve spolupráci s Marošem Schmidtem znovu postaví. Esox by si druhou šanci dostat se na výsluní rozhodně zasloužil.
Komentáře:
Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.