Duesenberg Model J - nejrychlejší americké auto 30. let

Garáž nejlepších vozů

Přidal supersportfan, dne 22. 01. 2019,  0x


V meziválečném období ve 30. letech uplynulého století se Amerika pyšnila luxusním automobilem Duesenberg Model J. Ve své době byl nejen nejdražším, ale především nejrychlejším vozem. Není divu, když jej poháněl řadový osmiválec s rozvodem DOHC a čtyřmi ventily na každý válec.


Luxusní model Duesenberg Model J byl ve své době vozem, o kterém si většina lidí mohla nechat pouze zdát. A platí to dodnes. Pro americkou automobilku to ale byly krušné chvíli. V roce 1929, kdy svůj vrcholový model “Duesy” představila, propukla nešťastná Velká hospodářská krize. To pro výrobce a prodejce drahých luxusních automobilů nebylo vůbec prosperující období. 


Duesenberg Model J - o 200 koní více

Krize nekrize, na 30. léta to byl výjimečný vůz. O něco podobného se o tři roky později pokusila i automobilka Ford se svým relativně dostupným Modelem 18. Ten měl ale o 200 koní menší výkon, a to je sakra velký rozdíl. V nabídce byly dvě délky šasi a výběr karoserie dle vlastního přání. První měl rozvor 3,62 metru (142,5 palců) a druhý dokonce 3,90 metru (153,5 palců).


Model J poháněl řadový osmiválec o objemu 6 893 cm3 a výkonu 269 koní (198 kW), který mohl dosáhnout maximální rychlosti 190 km/h. Na počátku 30. let šlo o nejrychlejší vůz v Americe. Byl také nejdražším automobilem. Jenom pouhé šasi vycházelo na 8 500 dolarů (později 9 500 dolarů). Společně s karoserii se cena vyšplhala až na 25 000 dolarů. Byla by to drastická částka i v době hospodářského a ekonomického rozvoje. Během krize bylo dokonce špatné pořídit si takové auto, i když jste na něj měli. 


Duesenberg Model J - automobil pro hvězdy a magnáty

Samozřejmě se našli lidé, kteří se takové slávy nebáli. Šlo o hvězdy z Hollywoodu, které po podobných kouskách naopak bažili. A tak nakupovali a nakupovali, což automobilku de facto udrželo naživu do roku 1937, kdy bylo prodáno poslední vyrobené šasi.


Mezi slavné majitele Duesenberg Model J patřili například herečky Greta Garbo a Mae West, herci Gary Cooper a Clark Cable, kteří spolu údajně měli závodit. V Evropě tomuto modelu propadli králové (Victor Emanuel III. v Itálii, Alfonso XIII. ve Španělsku či jugoslávská královna Marie). Jistý Father Divine (náboženský vůdce) si dokonce pořídil největší kus s rozvorem 453,4 metrů (178,5 palců) s výkonem 256 koní. Přezdívalo se mu “trůnní auto” kvůli zadním sedačkám připomínající trůn.


Hvězdy filmového plátna a další osobnosti lákala hlavně možnost volby karoserie a interiéru. Na tom pracovali ti nejlepší karosáři a designéři jako například Gordon Buehrig. Vůz byl dodáván také na evropský trh. Zde karoserie vyráběly například karosárny Franay, Gurney Nutting, Saoutchik či Fernandez et Darrin. Tyto evropské modely byly dokonce dražší než americké. 





Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.